Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu Skrivarblogg

Premiär för Skrivliv!

De senaste sju månaderna har vi arbetat med ett helt nytt projekt: Skrivliv. Tanken är att man enkelt ska kunna skapa en webbplats för sitt skrivande, där man själv bestämmer utseende och innehåll. Samtidigt som man kan få respons på texterna ungefär på så sätt som Argus fungerar.

http://www.skrivliv.se

Gå in och prova skapa ett medlemskap nu direkt! Väljer du "Ge mig en webbplats" så får du prova på att vara premium-medlem i nio dagar!

Självklart är det ganska mycket som ska falla på plats med ett så stort projekt, därför är vi väldigt tacksamma för all respons! Antingen här i denna diskussion, eller via kontaktformuläret på Skrivliv.

Skrivet av mikel
28 januari 2012, 21:57

28 januari 2012, 22:46
av Penetrius

Kul Mikel - så det är detta du lagt ner en del energi på - ser snyggt ut.
Har på skoj bara skapat ett konto - ska kolla vidare i nästa vecka då jag nog kan ha lite tid över.

29 januari 2012, 01:32
av miressa

Åh, underbart! Och det ser verkligen heltsnyggt ut, riktigt bra jobbat. :) Ser fram emot att testa det. ^^

30 januari 2012, 11:11
av Penetrius

Jag heter Bizon på Skrivliv.
Visst är det detaljerna som gör det mesta här i världen, och detaljerna kommer ofta sedan de stora dragen formerats. Därför blir det nu bara några spontana funderingar innan jag hunnit sätta mej in i allt.
I stort har jag fått klart för mej upplägget - "Skrivliv" är en betalsajt.
Jag är för min egen del inte helt överens med ide´n att de som skriver och arbetar med sina alster ska betala för att andra ska få läsa.
Bättre vore det om den som driver en skrivarsajt får in slantar för sitt arbete (som inte är så lite) genom att läsarna betalar.
Aktiva medlemmar som bidrar med sina alster på sajten får läsa varandras arbeten, men läsarna får lägga en viss summa för sin konsumtion av deras arbete - kanske även ett sätt att komma åt de där okynnesläsandet där medlemmar luskar i andras texter helt anonymt och dessutom utan att bidra med "feedback".

I det fallet skulle man kanske även kunna tänka sej en "kommentarspremie" som kunde utformas som ett avdrag från läsarens abonnemang för nästa månad efter ett antal seriösa kommentarer.

En liten fråga bara - vilka eller vilken är det tänkt ska stå för kommentarerna på skrivliv - i nuläget ligger det en hel del okommenterat där. - Är det användarna som ska kommentera varandras arbeten där som här? Eller är aktiva författare/pedagoger engagerade i det arbetet?

30 januari 2012, 11:13
av Penetrius

Tilläg - tyckte det var kul med lite färg - även om argus lite sobrare ansikte ger ett seriösare intryck.

30 januari 2012, 12:59
av mikel

Penetrius skrev:I stort har jag fått klart för mej upplägget - "Skrivliv" är en betalsajt.
Jag är för min egen del inte helt överens med ide´n att de som skriver och arbetar med sina alster ska betala för att andra ska få läsa.

Jag ser för det första ingenting konstigt i detta. Man betalar för en tjänst, den att ha en egen webbplats för sitt skrivande. Visst vill vi alla få betalt för det vi skriver, men jag tänker att det är en lite annan diskussion? Alla kanske inte kan få betalt, och då kanske det är en okej utgift att lägga så lite som 15kr per månad på ett intresse man har.
Sedan kan man givetvis satsa hur seriöst som helst med tex egenutgivning, egen domän, locka folk via Facebook/Twitter/etc och den vägen nå så långt att man klarar sig på sitt skrivande. Men själva tjänsten, den att ha en webbplats som bas för sina texter, den kostar. Fast inte så farligt mycket.

Penetrius skrev:Bättre vore det om den som driver en skrivarsajt får in slantar för sitt arbete (som inte är så lite) genom att läsarna betalar.

Gott så, fast jag tror tyvärr inte att några läsare skulle betala.

Penetrius skrev:En liten fråga bara - vilka eller vilken är det tänkt ska stå för kommentarerna på skrivliv - i nuläget ligger det en hel del okommenterat där.

Vi smyger fram lite nu till en början och testar mest systemet. Alla texter som är inlagda är i princip test-texter (även om dom ändå blivit seriöst skrivna) och lika så finns det ett antal test-kommentarer.
När vi kör mera riktigt och får upp en medlemsbas så är förhoppningen absolut att det ska komma mycket kommentarer från medlemmarna, på samma sätt som Argus fungerar. Vidare fungerar varje webbplats för sig, där man (med rätt inställningar och lite engagemang) får besökare/läsare/kommenterare via Facebook, Twitter och sökmotorer. Några "professionella" pedagoger eller författare är i den meningen inte direkt engagerade.

"Okynnesläsandet" kan man tex stoppa genom att lösenordsskydda sina sidor, om man nu tycker detta är ett problem.
Kan också meddela att det även finns en funktion där man bara klickar för att gilla/ogilla en text, och så får man statistik sedan på hur många som gillat vad. Detta är ett tillval, ett plugin, som givetvis inte alla behöver använda.

2 februari 2012, 14:56
av Penetrius

Funderar på om den som skapat en sida där i Skrivliv kan avsluta den också? Eller om nu det efter de 9 dagarnas prov automatiskt avslutas om man inte betalar ?

2 februari 2012, 15:13
av mikel

Själva webbplatsen inaktiveras när provmedlemskapet går ut, fast det är väldigt enkelt att aktivera. Vill man prova lite längre nu i början så är vi absolut inte omöjliga, bara att säga till!
Vill man ta bort ett konto så är det samma sak, bara att kontakta oss. Men förhoppningen är givetvis att man ska ge det hela en god chans!

5 februari 2012, 19:40
av rutrot

Har öppnat ett konto på Skrivliv. Men undrar varför facebook och twitter behövs. Vet inte hur man gör med det.

6 februari 2012, 14:59
av mikel

Jätteroligt att du skapat konto och lagt in lite texter Rutrot! Nej, varken Facebook eller Twitter behövs förstås. Det är mest ett bra knep om man vill ha fler läsare till sina texter. Förklarar gärna mer om du vill.. men nu har jag i alla fall lagt in så att du kan klicka ner meddelandet om Facebook/Twitter, bara klicka "visa inte meddelandet" så är du av med det.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderator mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!