Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu

Bild

Är det någon teknisk person som vet hur man förminska bilder( på en själv)? Jag har Adobe photshop elements 4.0

Skrivet av jordgubben
30 januari 2009, 18:26

30 januari 2009, 18:47
av bertha

jordgubben skrev:Är det någon teknisk person som vet hur man förminska bilder( på en själv)? Jag har Adobe photshop elements 4.0

Antar att du försöker få en bild att passa här på Argus? jag tycker det är jättesvårt att det ska vara ett exakt mått och har inte hittat något bra sätt. Har fixat det på ett rätt omständligt sätt. Men jag är själv i behov av att veta hur man ska tänka, så jag hoppas någon klok person - kanske Mikel själv - svarar!

Gäller det däremot endast förminskning kan kanske även jag tipsa dig, fast jag är ej säker på att jag använt Ph Elements till det, fast jag har det.

30 januari 2009, 19:17
av jordgubben

Jag har lyckats! Helt otroligt!!! ville du veta hur jag gjorde eller använder du den bilden du har?

31 januari 2009, 01:24
av bertha

jordgubben skrev:Jag har lyckats! Helt otroligt!!! ville du veta hur jag gjorde eller använder du den bilden du har?

Grattis! Jo tack, argusbilden får jag till numera, på mitt konstiga vis (jag vill ha den exakt fyrkantig) men berätta gärna hur du gjorde. Hur din bild såg ut från början etc. Jag återkommer senare (nej, inte inatt) i denna tråd och berättar vad jag ska göra och vad jag behöver för hjälp. Om inte du redan hjälpt mig då! :-)

Jag kan då även berätta om mitt sätt att göra min lilla fyrkantiga...
(som jag nu kom på att jag nog kan använda till mitt kommande projekt också, men jag önskar mig något enklare!)

31 januari 2009, 02:18
av mikel

Exakt hur man går tillväga.. då måste man nästan ha programmet framför sig för att kunna förklara. Men enklaste sättet, det måste vara att skicka filen till mig på mikael snabel-a argus punkt nu, så ordnar jag, om man inte lyckas lösa själv.

31 januari 2009, 09:16
av smeghead

Image>image size>130x130 pixlar el. 5x5 cm.

Brukar funka på liknande sätt i alla bildbehandlingsprogram

31 januari 2009, 12:41
av breakdown

jordgubben skrev:Är det någon teknisk person som vet hur man förminska bilder( på en själv)? Jag har Adobe photshop elements 4.0

hmm jag har winows vista och där finns windows bildbehandlings program: om du har vista gör så här: välj bild , när du fått upp bilden : tryck på rätta till och där kan du välja mellan olika alternativ. Lycka till

31 januari 2009, 12:49
av bertha

Nu tar jag mitt nya projekt för jag fattar inte. Jag har ett foto som t ex det jag skickar med, om jag lyckas. Jag vill beskära det så det får förhållandet 4:3, vilket det inte har nu. Jo, det är samma sak som att klippa ut en exakt fyrkantig bild. I det fallet har jag använt rutnätet i Photoshop Elements och räknat rutor! Måste jag göra det i detta fall med får jag spader! När jag väl har rätt förhållande i bilden kan jag enkelt förstora/förminska bilden.

Nu testar jag det svåra att skicka med ett bild... Nähä, måste den också ligga på nätet? Då måste jag lägga ut den på en hemsida först alltså?

Tills vidare räcker det med att ni vet att det är fel format - den är för lång och smal.

31 januari 2009, 14:09
av jordgubben

Jag sa ju att jag kunde förklara, men jag har helt glömt hur jag gjorde, försökte igen men det funkar, inte typiskt mig! Men nu har jag ju en bild iaf;) Tack för alla tips!

9 februari 2009, 14:12
av bertha

bertha skrev:Nu tar jag mitt nya projekt för jag fattar inte. Jag har ett foto som t ex det jag skickar med, om jag lyckas. Jag vill beskära det så det får förhållandet 4:3, vilket det inte har nu. //...//

Tills vidare räcker det med att ni vet att det är fel format - den är för lång och smal.

Fick ett bra tips från "Gör din egen bok". I Picasa (gratis) kan man enkelt göra exakt det jag efterfrågar! Gammalt foto, för långsmalt, fixades till förhållandet 4:3 (som moderna foton) direkt! Det går välja kvadratisk (CD-fodral) också. Då är det lätt att förminska den sen (Presentationsbilden i Argus). Trodde ej jag skulle orka testa nytt program men just denna grej var enkel. Jag får bortse från allt trams jag ej ville ha...

Är nån mycket intresserad kan jag förklara mer sen.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer cikoria, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan