Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu

Ska vi tillåta flera medlemskap på Argus?

Frågan har aktualliserats det senaste, så jag tänkte väcka den även här, i egen diskussionstråd: ska det vara tillåtet att ha flera medlemskap på Argus?

Det finns fördelar med att inte vara för hård. Kanske att en medlem känner sig "bränd", eller utsatt, osv. Att man vill pausa från allt som är förknippat med det medlemskapet, men ändå vara kvar på Argus. Då tycker jag personligen det ska vara godkänt att ha ett till medlemskap.

Däremot att föra en diskussion med sig själv från olika medlemskap, och på så sätt påvisa tex att det finns en opinion för någonting, det tycker jag personligen ska vara förbjudet. Vad tycker ni andra?

Skrivet av mikel
8 januari 2009, 17:34

8 januari 2009, 18:11
av bertha

mikel skrev:Frågan har aktualliserats det senaste, så jag tänkte väcka den även här, i egen diskussionstråd: ska det vara tillåtet att ha flera medlemskap på Argus?

Det finns fördelar med att inte vara för hård. Kanske att en medlem känner sig "bränd", eller utsatt, osv. Att man vill pausa från allt som är förknippat med det medlemskapet, men ändå vara kvar på Argus. Då tycker jag personligen det ska vara godkänt att ha ett till medlemskap.

Däremot att föra en diskussion med sig själv från olika medlemskap, och på så sätt påvisa tex att det finns en opinion för någonting, det tycker jag personligen ska vara förbjudet. Vad tycker ni andra?

Jag tycker illa om allt dubbelt medlemskap men jag är väl en konservativ tant. Vet ej riktigt vad det handlar om nu, fast såg en antydan häromdagen och har själv en stark misstanke om ett sådant som väcker obehag hos mig. Jag går lätt på saker (och varför ska jag nu skrika ut det igen?) men blir illamående när jag anar/upptäcker att jag blir lurad!

8 januari 2009, 18:17
av molluskicid

mikel skrev:Däremot att föra en diskussion med sig själv från olika medlemskap, och på så sätt påvisa tex att det finns en opinion för någonting, det tycker jag personligen ska vara förbjudet. Vad tycker ni andra?

Lita på medlemmarnas omdöme och intelligens.

Jag tror att det är ganska ovanligt att någon för en diskussion med sig själv utan att det framgår. När det händer kan läsarna ändå bilda sig en egen uppfattning i frågan. Självklart finns det en fara att vi påverkas av opinionen och/eller inte vågar uttrycka en annorlunda åsikt men för det krävs att man har många emot sig och ingen eller få med sig och det händer väl knappast? Jag menar: Skulle det dyka upp 5 okända medlemmar som börjar diskutera med varandra blir man nog misstänksam. Dessutom brukar det finnas någon som vågar hävda en annan uppfattning och då öppnas diskussionen.

Men jag kanske inte riktigt förstått vilket problem du syftar på.

8 januari 2009, 18:27
av molluskicid

Jag tycker förresten det känns lite konstigt när sådana här diskussioner dyker upp. Det känns som om det är ett fenomen som förekommer eftersom det tas upp och jag, som inte läser alla trådar så noga, vet inte alltid vad "alla andra", i hemlighet, vet.

8 januari 2009, 18:35
av mikel

molluskicid skrev:Men jag kanske inte riktigt förstått vilket problem du syftar på.

Jag tänker mest på att man i teorin kan göra det väldigt skickligt. Skapa nya konton lite nu och då och få det till att se ut som att många argusmedlemmar tycker en sak. Mer specifikt, kan det tex handla om en förändring här på Argus. Ibland begränsas man av vad som är tekniskt möjligt, men jag försöker verkligen alltid lyssna på vad majoriteten tycker.

8 januari 2009, 18:43
av klitorius

mikel skrev:Däremot att föra en diskussion med sig själv från olika medlemskap, och på så sätt påvisa tex att det finns en opinion för någonting, det tycker jag personligen ska vara förbjudet. Vad tycker ni andra

Ja om det är avsikten så kan jag hålla med - nu har i det du nämner som "har aktualliserats det senaste" inte det varit själva poängen även om det kan tolkas så - det handlade om samma grundförutsättningar för två för utomstående helt skilda författarskap där jag hade full insyn - där samma fenomen visade sej
- alltså en näst intill total tystnad.
Jag vet ju att jag som Bizon inte är särskilt älskad - kunde frånvaron av kommentarer ha att göra med det? Tydligen var jag lika lite älskad som Klitorius ---- dock tydligen inte ointressant med tanke på det hyggliga intresset för texterna under respektive nick.
En anna sak som är underlig - då jag (Bizon) blev utsatt för ett angrepp av någon "argusmedlem" som skapat ett nick med avsikten att misskreditera mej och jag upptäckte och påtalade fenomenet blev det inte så stort raballder - varför då?
Nu aktiveras fördömmarna å det grövsta :-) - tänk om den energin skulle läggas på att skriva lite om några trevliga textupplevelser i stället...

8 januari 2009, 18:52
av molluskicid

mikel skrev:Jag tänker mest på att man i teorin kan göra det väldigt skickligt. Skapa nya konton lite nu och då och få det till att se ut som att många argusmedlemmar tycker en sak.

Ja, självklart finns den risken. Och då finns faran att vissa inte vågar hävda sin åsikt eller att man känner att man inte hör hemma här. Jag har inte märkt att det gått så långt men visst skulle det kunna hända. Det kan säkert skapa problem vid omröstningar, om inte annat.

Vad menar du med regel? Hur skulle det gå till rent tekniskt om man förbjöds ha flera medlemskap?

Jag kan se en poäng med en sådan omöjlighet men den måste verkligen utformas på rätt sätt. Risken med alla sådana här regler, begränsningar och uppmaningar är att man som medlem känner att man inte har något förtroende.

mikel skrev:Ibland begränsas man av vad som är tekniskt möjligt, men jag försöker verkligen alltid lyssna på vad majoriteten tycker.

Ja, det har jag märkt. Jag minns t ex att du tidigare inte ville att alla skulle kunna redigera sina inlägg själva men det kan vi göra nu. Jag är faktiskt lite nyfiken på om du ändrade dig eller om du lät användarna bestämma.

8 januari 2009, 18:53
av disco

att bizon = klitorius måste vara argus sämst bevarade hemlighet, jag listade ut det efter typ tredje klitorius-inlägget någonsin? det krävdes inte direkt ett textanalytiskt supergeni för att dra den slutsatsen.

jag tycker dubbla medlemskap är helt ok! exakt hur skulle ett "förbud" kunna omsättas i praktiken utan att det blev helt ohållbart? identitet är så jävla luddigt på internet ändå, jag menar jag är nästan säker på att argusanvändaren "hamlet" inte är en suicidal dansk prins. så länge nån postar bra skit eller skojiga storys så får de ha hur många nick de vill.

8 januari 2009, 18:57
av molluskicid

klitorius skrev:Jag vet ju att jag som Bizon inte är särskilt älskad - kunde frånvaron av kommentarer ha att göra med det? Tydligen var jag lika lite älskad som Klitorius ---- dock tydligen inte ointressant med tanke på det hyggliga intresset för texterna under respektive nick.

Ok. Tack för bakgrunden. Jag har visst inte läst dina inlägg den senaste tiden. Jag kan förstå att du ville göra ett sånt experiment.

8 januari 2009, 19:05
av disco

jag menar seriöst people, det ENDA sättet som det här kan vara i närheten av "skadligt" är om någon tecknar 10-plus olika inloggningar och sedan försöker använda dem för att driva en opinion om att argus ska förändras på något sätt

och tror ni att någon engagerar sig SÅ hårt i det här bygget för att försöka med en sån uppenbart genomskinlig grej?

dessutom så kommer det OM det någonsin skulle hända (sannolikheten är väl i runda slängar en på tusen) att ta cirka 30 sekunder att lista ut vad det är som pågår (åh fan, ett tiotal nyregistrerade användanrnamn som alla vill ungefär samma sak) och skicka en del skarpa varningens ord till medlemmen i fråga.

allvarligt talat, jag ser inget problem alls.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4, 5 ... 12 » Moderatorer cikoria, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan