Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu

Att ändra diskussionsrubriker

Frågan togs nyligen upp av bebbe i en annan diskussion, att vi som är moderatorer "aldrig" bör ändra i andras rubriker här i forumet. Så jag tänker: lika bra att tänka till och ifrågasätta, i denna diskussion!

För det första tycker jag det är stor skillnad mellan en diskussion och en text. Här har trådskaparen intentionen att diskutera något, inte att visa ett konstnärligt verk. Rubriken är då heller inte del av något konstnärligt verk och går, enligt mig, att ändra.

För det andra vinner vi mycket på logiska och beskrivande rubriker. Dessa blir inte bara sökbara i vår egna sökmotor (något som var ännu viktigare förr, med snabbsökning i titlar som nästan enda möjliga sökning), utan sökbara även på Internet. Vidare vet folk redan när man klickar att det är något man är intresserad av, något som bör leda till fler svar och mer intressanta diskussioner!

Man skulle kunna tänka sig ett system där man ber om tillstånd att ändra rubriker, men det känns som att det skulle bli lite väl byråkratiskt. Istället brukar jag skriva direkt i ett svarsinlägg med att titeln är ändrad. Skulle trådskaparen inte hålla med så är det väl bara att komma överens.

Skrivet av mikel
25 december 2008, 16:04

25 december 2008, 16:47
av bebbe

För att belysa, klistrar jag in vad jag skrev i Nicc;s tråd "Rekommendera medlemmars texter.

"
mikel skrev:I detta nya system blir länkarna korta automatiskt, bara att klistra in! Fler tips?! Och kanske man skulle ändra huvudinlägget så att det innehåller alla tips..

Det tycker jag inte!

Oavsett vad denna tråd innehåller och andra och vad jag tycker om dem så tycker jag, att man "Aldrig" ska ändra trådskaparens Rubrik i respekt mot Inläggaren.

Detta har hänt tidigare med både Rubriker och i trådar vilket jag anser vara fel.

Däremot din tanke om Tipstråd är inte dum så varför inte skapa en sådan tråd med Kleta och Pleta."

För att förtydliga hade jag inte en tanke på er moderatorer när jag skrev det där. Ja tänkte det allmänt.
Det har ändrats rubriker även av övriga medlemmar.

För övrigt står jag fast vid vad jag tycker.

Det är ofta det påpekas för nya, även att trådar de lägger in diskuterats förut och hänvisas av medlemmar eller flyttas dit, till gamla. Detta kan upplevas pekfingervisande och kanske inte är så kul för nya medlemmar som aldrig kan veta vad som diskuterats.
Visst är det bra att hålla ordning i ett forum men jag tror att trådar förbrukar sin rätt i och med att bli inaktuella. De möglar.
Bra med förnyelse och nya infallsvinklar utan påverkan.
Låt forumet få fria tyglar istället och blomma.

25 december 2008, 19:18
av mikel

Det finns mycket olika delar i detta:

• Att moderatorer ändrar diskussionsrubriker, för att göra det mer beskrivande (det vi i första hand diskuterar här)
  • Att medlemmar ändrar rubriker i det man själv skriver som svar. Dvs: när man besvarar ett inlägg så skriver man något annat än vad som redan står. I vissa system, tex gamla versionen av forumet, kan det bli väldigt förvirrande. Man vet inte riktigt om det är samma diskussion eller vad. Men jag menar att problemet inte finns här, huvudinläggets rubrik behålls överallt.
    Så jag måste säga att jag inte förstår problemet? Möjligheten att komma på en egen underrubrik finns, på 99% av alla forum. En del utnyttjar den, många inte. Men det är ju ett eget inlägg. Ser inte riktigt problemet?
  • Gamla diskussioner. Som referens, eller bara för att se vad som tidigare redan skrivits, kan det ju vara kul. Det går ju heller inte att stoppa om någon vill påpeka att något diskuterats förr. Någon begränsning behöver det ju inte vara! En diskussion tar ändå aldrig samma vägar. Enda tillfället då det kan vara förvirrande är om flera diskussioner med exakt samma ämne är aktiva samtidigt, men då låser vi bara ena.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer cikoria, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan