Frågan togs nyligen upp av bebbe i en annan diskussion, att vi som är moderatorer "aldrig" bör ändra i andras rubriker här i forumet. Så jag tänker: lika bra att tänka till och ifrågasätta, i denna diskussion!
För det första tycker jag det är stor skillnad mellan en diskussion och en text. Här har trådskaparen intentionen att diskutera något, inte att visa ett konstnärligt verk. Rubriken är då heller inte del av något konstnärligt verk och går, enligt mig, att ändra.
För det andra vinner vi mycket på logiska och beskrivande rubriker. Dessa blir inte bara sökbara i vår egna sökmotor (något som var ännu viktigare förr, med snabbsökning i titlar som nästan enda möjliga sökning), utan sökbara även på Internet. Vidare vet folk redan när man klickar att det är något man är intresserad av, något som bör leda till fler svar och mer intressanta diskussioner!
Man skulle kunna tänka sig ett system där man ber om tillstånd att ändra rubriker, men det känns som att det skulle bli lite väl byråkratiskt. Istället brukar jag skriva direkt i ett svarsinlägg med att titeln är ändrad. Skulle trådskaparen inte hålla med så är det väl bara att komma överens.