Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu

Att själv skriva flera inlägg i rad?

På senare tid har denna fråga blivit allt mer aktuell: ska det vara tillåtet att skriva hur många inlägg i rad som helst?

Idag finns inga begränsningar, man får skriva precis hur många inlägg i rad man vill, så något fel har inte begåtts. Däremot tror jag definitivt att det är något som hämmar diskussionen, det direkta samtalet. Jag tydliggör med ett exempel:

En diskussion har 30 inlägg, och en medlem känner sig ovanligt debattglad och vill svara på varenda inlägg. Efter ett litet tag har vi 60 inlägg (30 nya av medlemmen) och en debatt som är extremt svår att följa. Rättare sagt: det är ingen debatt utan medlemmens syn på alla möjliga vinklar av olika ämnen, ofta sidospår.

Är det då inte bättre att försöka skriva ett, eller i alla fall få inlägg som sammanfattar ens åsikter i grundfrågan? Ja, vad tycker ni andra?

Skrivet av mikel
1 april 2008, 11:37

1 april 2008, 11:50
av bebbe

Mikel!
Helt enig med dig.
Naturligtvis kan flera inlägg vara bra om det är givande för debatten och lyfter den men det du exemplifierar är ju inte debatt utan envägskommunikation.

1 april 2008, 11:56
av bertha

Vill man kan man faktiskt jobba i ett ordbehandlingsprogram och kopiera in olika citat med kommentarer, i samma inlägg. Det blir i vart fall färre inlägg och förmodligen lite lättare att följa, men det är ett jobb, som tar energi av den som skriver.

1 april 2008, 12:02
av avslutat medlemskap

[quote="mikel"] Ja, vad tycker ni andra?[/quote]
jag hålller med. men tänk på att inte begränsa antal ord i inläggen man skriver och att tydliggöra hur man gör för att citera flera inte bara en person. jag begriper inte det och jag är van vid forum.

1 april 2008, 12:18
av anaia

[quote="tildus71"] men tänk på att inte begränsa antal ord i inläggen man skriver och att tydliggöra hur man gör för att citera flera inte bara en person.[/quote]
Ja, detta att citera fler än ett inlägg i taget är fortfarande en gåta för mig med.

Jag tycker mig ha märkt i många diskussioner att det kanske inte är just bara en person som svarar på alla inlägg, utan oftare kanske två personer som diskuterar med varandra (eller råkar i luven på varandra).

Det är klart att det är mer givande att följa en diskussion med många deltagare och med genomtänkta inlägg, men samtidigt tror jag att det finns en risk att debattglädjen försvinner lite om antalet inlägg begränsas för mycket.

1 april 2008, 12:18
av mikel

Jo tildus, jag tror att viss begränsning i antal ord måste finnas, folk orkar nog inte scrolla hur mycket som helst och det är ju ingen roman som ska skrivas utan ett inlägg. :)

Att citera flera.. ja, visst är det svårt att lösa för alla typer av forum? Och det går ju lika bra ändå. Vet att vi hade en diskussion om citering för ett tag sedan, fast jag tänker att det ibland inte behövs alls, om man skriver smeknamnen eller om det förstås av sammanhanget ändå.

1 april 2008, 12:24
av mikel

[quote="anaia"] Det är klart att det är mer givande att följa en diskussion med många deltagare och med genomtänkta inlägg, men samtidigt tror jag att det finns en risk att debattglädjen försvinner lite om antalet inlägg begränsas för mycket.[/quote]
Absolut! Debattglädjen får inte försvinna. Jag menar alltså inte att begränsa antalet inlägg utan antalet inlägg en och samma medlem skriver i rad efter varandra. Det handlar inte om att det ibland blir två inlägg i rad (som kanske jag skriver nu ;) utan att det i princip blir sida upp och sida ner med en deltagare.

Diskussion mellan två medlemmar tycker jag inte är alls fel i sig, då är det ju verkligen en diskussion, förhoppningsvis hyfsat bra inom ämnet. Det är bara när det går till personliga angrep som det är fel.

1 april 2008, 12:41
av bebbe

[quote="mikel"] Diskussion mellan två medlemmar tycker jag inte är alls fel i sig, då är det ju verkligen en diskussion, förhoppningsvis hyfsat bra inom ämnet.[/quote]

[quote="mikel"] Det är bara när det går till personliga angrep som det är fel.[/quote]

För min del tycker jag det här rör sig om rena självklarheter.

En givande debatt är en debatt som leder framåt med givande positiv eller negativ konstruktiv kritik. Givande och tagande.

En negativ debatt är för mig en debatt där man använder sig av yttrandefrihetens ramar för att ösa ur sig elakheter, provocera eller vältrar sig i sina egna ord för debatterandet skull och inte för att utveckla.

Här vore det bra med en markering tycker jag.
Då detta tillvägagångssätt inte gynnar debatten samt får andra att eventuellt tystna.

En bra debhatt åstadkommer inte en sådan här diskussion.

1 april 2008, 12:48
av bertha

[quote="anaia"] Ja, detta att citera fler än ett inlägg i taget är fortfarande en gåta för mig med.[/quote]

Jag trodde det stod i "Forumskolan" men fann det inte. Letade iofs inte så väldigt mycket...

Jag har tråden uppe och börjar med det första inlägg jag vill citera. Gör på det vanliga viset men kopierar över citatet till t ex Word. Sen tar jag upp nästa inlägg jag vill citera och gör likadant. Och så vidare. Jag skriver kommentarerna, försöker snygga till allt (går t ex ta bort en del av citatfunktionera) och kopierar det till ett inlägg.

Ja, det är ett hästjobb och jag har bara gjort det vid ett par tillfällen. Och nu är jag nog för gammal och fummelhänt. ;-)

1 april 2008, 13:52
av mana

[quote="bertha"] Jag har tråden uppe och börjar med det första inlägg jag vill citera. Gör på det vanliga viset men kopierar över citatet till t ex Word. Sen tar jag upp nästa inlägg jag vill citera och gör likadant. Och så vidare. Jag skriver kommentarerna, försöker snygga till allt (går t ex ta bort en del av citatfunktionera) och kopierar det till ett inlägg.[/quote]
Tack Bertha, som vanligt klar och redig och generös med praktiska tips!

[quote="bertha"] Och nu är jag nog för gammal och fummelhänt.[/quote]
Icke sa Nicke, du är inte gammal och i alla fall inte fumlig i skallen! :)

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4, 5, 6 » Moderatorer cikoria, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 2 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan