Alla diskussionsrum Lek- och skrivstugan

utopi-skrivande

Det finns så många dystopier, så i den här skrivleken tycker jag att alla bara ska utopifrossa. Skriv som en sammanhängande text eller bara ös ur dig massa ord som är utopi för dig. Vilken trolighetsnivå du vill lägga på får du bestämma själv. Framförallt: tänk inte för mycket, bara skriv!

Här kommer min utopi-frossa:

"Och det var en egen skrivarvrå och tystnad, och ändå matlag och vegetarisk mat som doftar kryddor och hembakat bröd. Och egenpressad juice och sitta och jamma tillsammans i ett litet rum, svensk folkmusik, men bara ibland, för att blanda ut tystnaden. Vackra smycken. Och frisk luft och sitta ute i solen, och skogspromenader, och cykla till jobbet, och kontor med bekväm arbetsstol och höj-och-sänkbart bord. Och långa fika raster med gott kaffe, och prat med trevliga kollegor. Stort, varmt badkar. Och slöljdkvällar med några vänner, och teaterimprovisation med några andra, och kampsport några gånger i veckan (fast inte hemma!). Och massa rädda-världen-komplex med övernattningsläger för invandrarkidsen man är fritidsledare för och idéesprutarsstadiet, engagerade människor, kidsen som kryllar och arabisk-, latino- och all annan musik. Secondhandkläder och keramikskålar på träbord. Stearinljus. Och framtidsplaner med resor, och karriärskvällar med hundra kilo inspiration och människor som är äkta. Och familj och släkt på besök ibland. Känna även vänners föräldrar och syskon. Fårskinnsfällar på golvet. Brasa. Bokhyllor fyllda med bra böcker. Inspiration för allt, och bra berättelser att sluka. Stor mjuk soffa. Speciell läsfotölj. Liten mataffär nära. Städlag (turas om att storstäda hos varandra). Skrivcirkel (feedback på varandras texter). Ibland utflykter på egen hand: konstmuséum, udda cafée, eller bara cykeltur med anteckningsblock. Massa dagboksskrivande. Massa dans. Matträdgård (sockerärtor! tomater! mmm, massa goda saker: kålrabbi!) och kryddträdgård som sköter sig själv. Meditation."

Skrivet av ink_
26 juli 2011, 16:18

10 november 2011, 08:33
av ClangBraner

Solidaritet, gemenskap, sammanhållning, vi mot världen. Att gå fri. Fri från alla ideal alla osynliga bojor som fängslar oss. Rätten att välja vad vi ska bära för kläder, hur vi ska vara känna och leva. Ingen säger, ingen skriker, inger slår, ingen hotar, du bestämmer.

13 december 2011, 21:06
av zeke

Dålig fart på den här tråden, jag fattar vad du menar, utopiskrivande, utopifrossa, bra initiativ, tycker att det är ett bra sätt att få fart på tangenterna, att bara skriva, inte tänka så mycket, men utopifrossa, det ordet var nytt för mig. Man skulle kunna dela upp övningarna. Göra flera olika för sig själv. Att inför ett litet skrivpass i utopifrossa bestämma sig i förväg om vad texten ungefär ska handla om, t ex först dela in i två huvudgrupper, i första är det något verkligt, något som hänt, något som finns, i den andra gruppen skriver man något helt påhittat. I båda grupperna går det att bara ösa på med text, information och infallsvinklar. Stödord kan skrivas ner i förväg som man sedan kan ösa ner massivt med text omkring. Ett sådant ord skulle t ex kunna vara ”mormor”. I de flesta fall hamnar man då i kategorin något verkligt, något som hänt, något som finns. Själv får jag börja fantisera och hitta på någonting - hur hon såg ut och varför jag aldrig fick träffa henne.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!