Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Får man skriva om vampyrer?

Hallå, jag är ganska ny här men det är ett par frågor jag verkligen måste ha svar på:
Efter allt det här med Twilight och liknande, är det verkligen någon idé att skriva något om vampyrer? Jag menar, nu när de har blivit så berömda? Och kommer man att ses som någon sorts härmapa om man skriver om vampyrer? Stephanie Meyer har verkligen lagt beslag på dom blodsugande monstren, och jag har sedan jag började skriva velat skriva något om vampyrer.
Hur ska man då göra? Och jag vill helst inte ha svar som "Vampyrer suger!" eller liknande taskiga saker. Jag har själv inte läst Twilight, men sätt två av filmerna och jag gillar dem inte speciellt. Så om det var svårt att förstå mina frågor (vilket det förmodligen var), så kommer de nu:

1: Kan man skriva om vampyrer och inte bli anklagad för att ha härmat Meyer?

2: Är det verkligen någon idé att skriva om vampyrer, de är ju så uttjatade?

3: Hur ska man INTE skriva om ämnet?

Tack :)
Skrivet av Fatte
5 januari 2012, 16:26

6 januari 2012, 15:38
av Penetrius

Fatte skrev:1: Kan man skriva om vampyrer och inte bli anklagad för att ha härmat Meyer?
Det torde inte finnas något som helst hinder bara man inte härmar Meyer.

Fatte skrev:2: Är det verkligen någon idé att skriva om vampyrer, de är ju så uttjatade? Kanske skulle det vara välgörande med ett nytt grepp om vampyrtemat.

Fatte skrev:3: Hur ska man INTE skriva om ämnet?
Man ska naturligtvis inte skriva som alla dom som redan skrivit om vampyrer.

Ett helt nytt struptag på denna märkligt pyrande företeelse skulle kanske kunna sänka ett nytt mörker över de mänskliga sinnena som i brist på annat kommer att släppa sina själar på bete mellan pärmarna i en ny djupdykning misantropins permafrost.

Men framför allt anser jag att om en skribent verkligen brinner i sitt eget lilla helvete i brist på inspiration, men iniom sej när en iver att få sätta tänderna i en eller annan vampyr så sätt igång - ingen vet ju på förhand var det hela kommer att sluta...
Senast redigerad av Penetrius 9 januari 2012, 05:16, redigerad totalt 1 gång.

6 januari 2012, 17:46
av Fatte

Tack!

8 januari 2012, 17:40
av mikel

Jag tycker såhär: låt ingenting över huvudtaget stoppa dig! Vill du skriva om vampyrer precis så som det är gjort i Twilight så gör det, man får! Bara att tänka på att man kanske inte kan publicera en sådan text hur som helst. Men skriva kan man ju alltid. Kanske springer det iväg och blir någon helt annan text mot vad du ens tänkte från början?

9 januari 2012, 10:43
av verybadpoet

Det är ganska vanligt, när en viss bokserie blir hypad, att fansen tror att det är första gången något dylikt skrivs. Oftast är det inte det. Det har skrivits om vampyrer i ett par hundra år, framför allt viktorianerna var förtjusta i genren.

Så slutsatsen är att det inte är några problem, men som Mikel säger så ska man kanske inte plagiera.

En kort artikel i expressen, angående en avhandling om vampyrer i litteraturen, från 2009. http://www.expressen.se/nyheter/1.17633 ... alla-tider

Det är intressant att läsa vad viktorianerna ansåg om vampyrsymboliken. ;-)

10 januari 2012, 22:19
av Penetrius

verybadpoet skrev:Så slutsatsen är att det inte är några problem, men som Mikel säger så ska man kanske inte plagiera.
Ser inte att Mikel sa det - däremot gjorde jag.
Bara en liten rättelse :-)

11 januari 2012, 08:03
av verybadpoet

Penetrius skrev:
verybadpoet skrev:Så slutsatsen är att det inte är några problem, men som Mikel säger så ska man kanske inte plagiera.
Ser inte att Mikel sa det - däremot gjorde jag.
Bara en liten rättelse :-)

Hmm ... du skrev bara att man inte ska skriva som andra som skrivit om vampyrer. Du skriver inte varför: av juridiska skäl? Moraliska? Religiösa? För att det är tråkigt? För att du personligen tar illa vid dig?

Men saken är den att man "får" skriva om vad man vill, även om vampyrer såsom andra har skrivit om vampyrer. Men det är vid spridandet av denna text, exempelvis genom publicering, som det kan bli problematiskt (vilket är vad Mikel skrev, inte du) eftersom man kan bli anklagad för plagiering.

Det var det resonemanget Mikel förde och som jag utvecklade något och satte i en historisk kontext. Vilket är långt ifrån ditt "det ska man inte göra".

Som ytterligare utveckling av ämnet så kan man ju föra en vidare diskussion om när man bara är inspirerad av en annan text och när man går över gränsen till det som räknas som plagiat.

11 januari 2012, 12:08
av Penetrius

verybadpoet skrev:Hmm ... du skrev bara att man inte ska skriva som andra som skrivit om vampyrer. Du skriver inte varför: av juridiska skäl? Moraliska? Religiösa? För att det är tråkigt? För att du personligen tar illa vid dig?

Nej förvisso gjorde jag inte det i mitt korta inlägg, men kan naturligtvis utveckla det om så önskas - kanske tänkte jag mej att det i sej räckte för en rent kontextuell förståelse refererande till den sedan för de flesta sedan lekskolan inpräntade föreställningen att det inte är helt rumsrent att kalkera - inte heller sjunga "hej tomtegubbar" och säja att man kommit på det själv.

verybadpoet skrev:Som ytterligare utveckling av ämnet så kan man ju föra en vidare diskussion om när man bara är inspirerad av en annan text och när man går över gränsen till det som räknas som plagiat.
Alldeles riktigt - så vad anser du om var den gränsen går?

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan