Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Babel just nu: Hur skriver man en bästsäljare?

Ett tips bara. Lite intressant. SVT 2, repris imorgon och övermorgon.

Skrivet av molluskicid
23 oktober 2010, 17:39

28 oktober 2010, 19:17
av molluskicid

Åh, nu är det Erland Loe! Älskar honom! :-)

5 december 2010, 21:46
av Messier11

jacob skrev:Anledningen till att jag själv inte har lust att försöka är att jag skulle må dåligt av att tänka på detta vis medan jag skrev. Dessutom skulle jag antagligen inte heller lyckas - och då har jag kastat bort en himla massa tid på att göra något som jag mår dåligt av...
Trodde jag att jag hade en chans att lyckas (eller om jag inte mådde dåligt av att tänka på detta vis) så skulle jag försöka.
/J

Jag känner mig lite ambivalent över din inställning. ;)

En bästsäljare behöver ju inte vara dålig! Eller? Jag menar, kan inte många läsa bra litteratur?

De flesta "klassiker" är ju t ex storsäljare.

Man kanske inte blir "störst" i världen i första taget genom att slå på stort, fast det finns ju bra bästsäljare också. Den där Cormac McCarthy t ex, som skrev Vägen m fl, är ju helt klart en hyfsad författare. En av kinas största författare Yan Mo är ju riktigt riktigt bra. Jag såg att Okänd Soldat fanns som pocket igen, den är ju kanske inte någon jätte höjdare, men Väinö Linna's trilogi som föregick Okänd Soldat är ju riktigt riktigt bra.

Nu är det ju bara en dröm, och jag kommer så klart aldrig att komma nära, men jag siktar på att skriva en bästsäljare men på "mina villkor". Det går ju i princip inte att skriva en bok "om" mina "budskap", så jag måste förpacka dem på något sätt. Vore det en bra bok om jag förpackade dem i en miljö där t.ex. två kamrater och livslånga alkisar sitter i en lägenhet och lever sina liv och deras barn (en bok som kanske skulle kunna vara bra, men som antagligen inte skulle läsas av många). Och en dålig bok om jag förpackar dem i t. ex. en lite mer lättsåld miljö?

5 december 2010, 21:56
av jacob

Jag säger absolut inte att alla böcker som det sålts många av är dåliga. (Min inställning - och erfarenhet - är att det inte finns någon som helst koppling mellan kvalitet och försäljningssiffror. Eller mellan kvalitet och utgivning för den delen.) Det jag menar är att om jag medan jag skrev tänkte "Hur ska jag skriva detta så att det blir så säljbart som möjligt?" då skulle jag inte kunna skriva alls. Jag klarar bara att (försöka) skriva så nära den bok jag helst själv vill läsa som möjligt. Sen kan jag bara hoppas att många andra också tycker om den.
/J

5 december 2010, 22:30
av rutrot

Jag tänker att författarna till boken om kungen ville skriva just en sån. Detta kanske har sagts tidigare i så fall har jag missat det.

6 december 2010, 12:19
av pseudolus

jacob skrev:Det jag menar är att om jag medan jag skrev tänkte "Hur ska jag skriva detta så att det blir så säljbart som möjligt?" då skulle jag inte kunna skriva alls. Jag klarar bara att (försöka) skriva så nära den bok jag helst själv vill läsa som möjligt. Sen kan jag bara hoppas att många andra också tycker om den.
/J

I grunden så ställer jag upp på resonemanget, men det finns en aspekt av detta som kan vara intressant att diskutera. För är det inte så att en del av att "skriva säljbart" även handlar om att tänka på sin läsare? Prio ett tycker jag alltid att själva berättelsen ska vara, men om man inte tänker alls på en eventuell läsare så kanske texten riskerar att bli så privat i sin gestaltning att den blir oläsbar för alla utom författaren.

För jag tror att det "säljbara" handlar mer om storyn, intrigen, genren än om författarens sätt att gestalta. Och det är väl det valet en författare framför allt måste göra: Vill jag skriva en deckare eller relations-chic-lit eller vad? Och vad jag än väljer att skriva för typ av bok, så kan jag göra det på mitt sätt. Eller är jag fel ute nu?

6 december 2010, 15:57
av Messier11

jacob skrev:Jag säger absolut inte att alla böcker som det sålts många av är dåliga. (Min inställning - och erfarenhet - är att det inte finns någon som helst koppling mellan kvalitet och försäljningssiffror. Eller mellan kvalitet och utgivning för den delen.) Det jag menar är att om jag medan jag skrev tänkte "Hur ska jag skriva detta så att det blir så säljbart som möjligt?" då skulle jag inte kunna skriva alls. Jag klarar bara att (försöka) skriva så nära den bok jag helst själv vill läsa som möjligt. Sen kan jag bara hoppas att många andra också tycker om den.
/J

Okej, då förstår jag vad du menar.

Jag tror att jag nog egentligen tycker att "paketeringen" av min bok är ganska irrelevant. Jag skulle nog kunna skriva exakt samma bok i en helt annan miljö, och till och med nästan i vilken miljö som helst. Säg exempelvis att jag skrev klart min bok, och sedan fick i uppdrag som spökskrivare att författa en bok med en uppstakad handling i stort, då skulle säkert den boken likna den jag skriver nu i stor utsträckning.

Det är säkert en skröna, men jag har hört någon gång att råstoftet till "Sopranos" ursprungligen var ett i princip självbiografiskt drama. Men att den ursprungliga manusförfattaren, efter att fått sitt manus avvisat under ett tiotal år, blev förbannad och skrev om handlingen till en maffia miljö.

Det är lite så jag tänkt från början... Men samtidigt skulle jag absolut ljuga om jag inte erkännde att jag själv kan plöja icke-litterära mästerverk i den genren jag valt. Jag kan dock mycket väl förstå hur du känner dig, jag skulle aldrig kunna skriva en "deckare" exempelvis.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan