Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Babel just nu: Hur skriver man en bästsäljare?

Ett tips bara. Lite intressant. SVT 2, repris imorgon och övermorgon.

Skrivet av molluskicid
23 oktober 2010, 17:39

23 oktober 2010, 17:46
av jacob

För oss som inte har teve så finns Babel (som tur är) även på Svtplay - och sänds när man vill:
http://svtplay.se/t/102834/babel
/J

23 oktober 2010, 20:17
av molluskicid

Vilken tur! :-)

23 oktober 2010, 21:00
av jacob

Ja, visst är det! Babel vill man inte missa!
/J

24 oktober 2010, 15:41
av mikel

Väldigt intressant.
Känner mig lite fattig, några miljoner rakt in på bankkontot skulle inte sitta fel, man kanske skulle skriva en Schwedenkrimmi?

24 oktober 2010, 19:14
av jacob

Jag blev också ganska inspirerad och tänkte att fasen kanske man skulle ge sej på att försöka skriva en best-seller?
Värt att notera är ju att både Millenniumtrilogin och Strindbergs stjärna skrevs med uttrycklig avsikt att bli just bästsäljare.
Men jag måste nog inse att jag egentligen inte har lust - oavsett om jag skulle klara det. Jag har bara lust på pengarna.....
/J :-)

25 oktober 2010, 12:38
av molluskicid

jacob skrev:Jag blev också ganska inspirerad och tänkte att fasen kanske man skulle ge sej på att försöka skriva en best-seller?
Värt att notera är ju att både Millenniumtrilogin och Strindbergs stjärna skrevs med uttrycklig avsikt att bli just bästsäljare.
Men jag måste nog inse att jag egentligen inte har lust - oavsett om jag skulle klara det. Jag har bara lust på pengarna.....
/J :-)

Tjaa... lusten är ju viktig men du kan ju ha det mer som ett sidoprojekt för att dra in lite pengar :-)

25 oktober 2010, 13:11
av mikel

Jacob: såpass? satte sig författarna ner och tänkte: nu ska jag banne mig skriva en bestseller! Misstänker att det är ett och annat som ska stämma överens: en bra historia väl berättad, sinne för att bygga upp och behålla spänning och att man ligger rätt i tiden. Det sista tycks ju vara ordnat i alla fall. :)

Tycker för övrigt det är väldigt inspirerande att se hur bra det faktiskt kan gå för en del.

25 oktober 2010, 13:47
av jacob

Ja, utifrån vad jag läst om nämnda verk så var detta hela avsikten med dem. Stieg Larsson skrev, vad jag förstår, Millennium med den uttalade avsikten att finansiera sin övriga verksamhet. Angående Jan Wallentins bok så läs t.ex. detta (något anekdotiska) inlägg i Babel-bloggen: http://babelbloggen.se/2010/10/ratt-upp-i-majonnasen/
(Jag beklagar att jag inte orkar gräva fram fler och bättre länkar i ämnet.)

Sen för att faktiskt lyckas så krävs naturligtvis "en bra historia väl berättad, sinne för att bygga upp och behålla spänning och att man ligger rätt i tiden" o.s.v. Men detta ändrar ju inte på själva avsikten.

Och ingen av dessa delar är ju speciellt metafysisk, inte ens att "ligga rätt i tiden". Att korsa Dan Brown med Schwedenkrimi är ju inte speciellt långsökt...

Naturligtvis krävs ett visst mått av skicklighet, men jag tror - för att vara politiskt inkorrekt - att cynism är viktigare. Många storsäljare är riktigt uselt skrivna och fulla av klichéer och förutsägbarheter...

Jag hävdar naturligtvis inte att alla som försöker skriva en storsäljare lyckas med det, men jag är övertygad om att man kan öka sina chanser avsevärt genom att ha detta som sitt uttalade mål.
/J

25 oktober 2010, 14:01
av jacob

Anledningen till att jag själv inte har lust att försöka är att jag skulle må dåligt av att tänka på detta vis medan jag skrev. Dessutom skulle jag antagligen inte heller lyckas - och då har jag kastat bort en himla massa tid på att göra något som jag mår dåligt av...
Trodde jag att jag hade en chans att lyckas (eller om jag inte mådde dåligt av att tänka på detta vis) så skulle jag försöka.
/J

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan