Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Lite funderingar på min utgivning av novell/noveller...

Har länge funderat på att göra en bok eller liknande av olika noveller som jag skriver.
Men nu har jag även funderat på att sätta ut en framsida och handlingen på till exempel en blogg som jag har döpt till thebookwriter. (Där har jag även satt ut lite annat som jag funderar lite på, men det är dåligt med besökare, i alla fall på min.)
Jag har funderat vidare lite på om de som verkar intresserade av att läsa novell/noveller (funderar nämligen på att skriva flera) får maila ett mail till mig så mailar jag själva novellen till dem som de bara kan skriva ut och börja läsa (eller ska jag skriva ut den och skicka iväg den?). Men hur gör man för att få pengar för det man skriver? Ska man öppna ett konto med Postgiro på banken och skicka med det i mailet man skickar till den som önskar vilja köpa novellen?

Hade tänkt att gå till väga så här:

1. Jag skriver klart novellen.
2. Sätter ut en lämplig framsida, handling och pris till novellen på bloggen thebookwriter (eller skulle man göra en hemsida att lägga ut allt på? Hur gör man i så fall det?)
3. Få kontakt med kunderna.
4. De köper.
5. Skriver ut. (jag själv eller kunden?)
6. Och jag har fått sålt en novell!

Är detta en bra idé? Vem tror ni jag skulle kunna kontakta?
Skrivet av XennyX
5 mars 2009, 17:07

5 mars 2009, 17:36
av disco

angående din idé:
http://www.vulkan.se

hur gör man för att få pengar för det man skriver?

gå en journalistutbildning i 4 år och ge dig sedan ut för att slåss om halvårsvikariaten på sveriges mest överbefolkade arbetsmarknad

alt

skaffa ett stabilt brödjobb i någon annan bransch för att klara livhanken och skriv på din fritid tills du får napp hos ett förlag. fortsätt skriva på din fritid tills inkomsterna från förlag/bokförsäljning/ett ständigt runtkuskande för att föreläsa om dina böcker på typ biblioteket i molkom inför fyra pensionärer och en hund är tillräckliga för att du ska kunna överleva på dem. det här kan ta 5-10 år eller en livstid

alt
börja skriva utpressningsbrev, en lukrativ och inkomstbringande genre

5 mars 2009, 19:43
av mikel

Alltid svårt att ta betalt tyvärr, särskilt om man inte är etablerad.. fast det klart att det mesta handlar om marknadsföring, hur man lägger upp det, om man har en idé eller vinkel som gör att många helt enkelt vill läsa.

Betalning: finns massor med olika lösningar, gemensamt är dock att det kostar pengar (fast avgift per år eller ett visst antal procent på avgiften) vare sig man använder postgiro, bankgiro, betalning via telefon, etc.

Men har man en bra idé eller gör det bara för att det är kul så är det väl bara att köra! Eventuellt låta det vara gratis?

5 mars 2009, 23:02
av smeghead

Jag tror också att man måste etablera någon sorts läsarkrets om man ska sälja noveller via nätet. Det bästa sättet är att bjuda på en hel del gratis.

3 november 2009, 18:48
av Ettan

Bjud på halva novellen gratis. Den som vill läsa det spännande slutet får betala. Är inte det det smartaste?

4 november 2009, 16:20
av mikel

Ettan skrev:Bjud på halva novellen gratis. Den som vill läsa det spännande slutet får betala. Är inte det det smartaste?

Haha bra tips :) Då är man så inne i novellen förhoppningsvis att man bara måste få veta hur det går..
Andra alternativ är att erbjuda korta intresseväckande sammanfattningar, kanske erbjuda att skriva ut och skicka hem novellen/novellerna per post? Ge något mer och bra helt enkelt tänker jag bara..

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan