Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Hjälp med indrag i Word

Hej

Detta fel har blivit på första fem sidorna.

Jag vill dra in kanske var fjärde rad. Men när jag klickar på tabb så dras hela stycket in! Om jag gör en rads mellanrum så kan jag dra in den rad jag vill bara. Men jag vill ju inte ha en rads mellanrum för varje gång jag ska göra ett indrag. Skriver för övrigt med 1,5 radavstånd.

Vad gör jag för fel?
Skrivet av baseballekul
27 februari 2009, 16:03

27 februari 2009, 17:37
av smeghead

Pröva att markera texten och gå in under format-stycke och välj indrag på första raden och sedan hur mycket. Själv föredrar jag den lösningen då tab i word kan bete sig underligt som du beskriver.

27 februari 2009, 19:10
av baseballekul

Alltså det är så att när jag gör ett nytt stycke blir det liksom en blankrad emellan automatiskt när jag trycker på enter. Bara då går det att dra in. Om det inte blir en blankrad så dras ALLT in.

27 februari 2009, 19:11
av baseballekul

Det är bara så här på kanske första fem sidorna och sedan mitt i texten på kanske tre ställen. Kan vara någon inställning.

27 februari 2009, 19:17
av baseballekul

Det kan vara så att jag skrev nytt stycke hela tiden när jag började med boken och därför tryckte på enter två gånger varje gång jag skulle skriva ett nytt stycke. Nu om jag flyttar upp raden jag vill ha indragen på den ovan och sedan trycker på enter blir det automatiskt en rads mellanrum. Hur kan man fixa tillbaka detta?

27 februari 2009, 19:55
av smeghead

Kolla under format-stycke om det finns något tillagt före och efter text. Annars skulle jag faktiskt rekommendera att klippa och klistra. alltså klipp ut den text som är fel. Spara som oformaterad text och öppna sedan i wordpad. Klistra in i word dokumentet.

Det är säkerligen så att ngn inställning har ändrats, svårt att se härifrån ;) Word är experten på autoinställningar som kan göra en människa smått galen.

27 februari 2009, 20:01
av baseballekul

Jag tror jag har kommit på hur man fixar det nu. Efter att ha försökt kanske en timme om dagen i fem dagar. :)

Jag ändrar i "formatmallen".

Tack för hjälpen iaf.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan