Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Bokrean närmar sig!

Hej på er!

Bokrean närmar sig och jag har redan köpt mina böcker: förhandsbeställt dom via nätet. Nån annan som gjort det? Eller vad planerar ni att köpa när den inleds på tisdag? Eller struntar ni i bokrean?

För mig blev det en hel liten hög med böcker. Anne Tylers "Och var hör du hemma?" Elsie Johanssons "Näckrosträdet", "Mogen för skrubben" av Solja Krapu, "Ett rum med utsikt" av E M Forster, Karin Thunbergs "Mellan köksfönstret och evigheten", Katrine Kielos "Våldtäkt och romantik", en bok om att göra smycken, en bok med spökhistorier att läsa ihop med barnen och "Gode Gud, ge mig tålamod" av Lasse Eriksson.

"Ett rum med utsikt" har jag läst redan och den är oerhört bra. Rolig, skarpsynt, och en bra berättelse. Ett måste i min bokhylla! "Mellan köksfönstret och evigheten" hade jag just lånat på bibblan och läst klart, innehåller en hel del tänkvärt om kärlek, vänskap, arbete, när livet ställs på sin spets av en allvarlig sjukdom. "Våldtäkt och romantik" är en oerhört viktig debattbok som jag lånade på bibblan när den var ny, men den är otäck, jag behövde mer tid på mig att läsa den.
"Mogen för skrubben" har jag ingen aning om jag kommer att gilla, men jag har haft ett klipp hur länge som helst hängande med en recension, för att minnas att låna/skaffa den - så nu ska det bli! "Näckrosträdet" har jag inte heller läst, men Elsie Johansson tillhör mina favoritförfattare.
Skrivet av cyklamen
19 februari 2009, 08:54

20 februari 2009, 14:18
av mikel

Vilket skönt jippo det är egentligen, bokrean! Massor av billiga böcker i fokus. Kunde inte alla dagar vara bokreadagar? Själv ska jag absolut dra till Sundsvalls bokhandel och kolla in. Kanske inte på natten, men dagen därpå i alla fall. Alla billiga internetbokhandlar till trots, så kan jag tycka det är roligt att känna böckerna också.

(å andra sidan: om man är ute efter en bok och vet precis vilken, då spelar det ju ingen roll, då vill man bara ha billigaste möjliga)

20 februari 2009, 16:30
av inaktiv

Tyvärr så är jag en fattig jävel och min ekonomi tar ingen hänsyn till när bokrean infaller.
Men faktiskt har det allmänt blivit hyfsat billigt med böcker. Minns ni hur det var för några år sedan?
Sen finns det ju antikvariat där man inte bara kan hitta böcker billigt utan även böcker med karaktär (och då menar jag inte innehållet). Jag är en sån där sjuk typ som tänder på luggslitna böcker med hundöron och femtio år på nacken.

24 februari 2009, 08:53
av touchstone

Som jag brukar så hängde jag på låset inatt och köpte några få reaböcker. Jag tycker att det är en rolig grej att gå på bokhandeln mitt i natten; kul med jippon med boken i centrum. Dessutom är det ju ett sätt att stödja denna anakronism som bokhandeln säkert är på väg att bli ... tyvärr.

Jag gjorde det kloka och lät bli att gå till hyllorna med reaböckerna från katalogen och gick direkt till bokhandelns egna reaböcker, dvs utanför katalogen, och fick tag på:

Paul Auster: Resor i skriptoriet
Tahar Ben Jelloun: Den siste vännen
John Fowles: The Magus

Och från vanliga reahyllan:
Lars Löfgren: Svensk teater

24 februari 2009, 13:10
av brakram

Jag köpte en massa MP3-böcker på nätet, mest deckare, en del av författare jag läst tidigare, men en del nya för mig. De ska förgylla mina promenader så småningom!
Sen blir det nog någon pappersbok också, ska ju ha något att läsa innan jag somnar. Fick en rabattkupong från Coop Forum med 50:-, så det kan ju verkligen bli ett fynd om den boken jag vill ha finns: 69:- minus 50 är 19:-! Svårslaget!

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan