Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Måste-läsa-böcker

Man måste faktiskt inte läsa något alls. Så då var det utrett.

Men ...

Göran Hägg har skrivit en bok som heter "1001 böcker du måste läsa innan du dör". En länk till en recension av den finns här:

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 978511.svd

Om du själv skulle plocka några böcker som du tycker "måste" läsas innan man dör, vilken/vilka skulle det vara?
Skrivet av touchstone
4 november 2008, 12:46

13 november 2008, 18:55
av caprice

[quote="molli"] till alla bokälskare rekommenderar jag "(84, Charing Cross Road) Brev till en bokhandel" av Helene Hanff.[/quote]
Har inte läst boken men filmen är ju underbar! (med Anthony Hopkins och Emma Thompson, om jag minns rätt)

13 november 2008, 22:42
av molli

[quote="caprice"] Har inte läst boken men filmen är ju underbar!(med Anthony Hopkins och Emma Thompson, om jag minns rätt)[/quote]

Nästan rätt, Anne Bancroft och Anthony Hopkins. Men visst var den underbar! =)

22 november 2008, 14:59
av gulan1

Jag skulle vilja ha en personlig bokcoach som jag sen kan diskutera boken med. Jag har även vid några tillfällen pratat om bokcirkel för att just underhålla läsningen och för att det är roligt att diskutera det man har läst.

Nu avvek jag från ämnet, sorry Mr Touchstone!

Bok jag absolut ska läsa är "flyga drake" khaled hosseini

2 december 2008, 15:53
av inaktiv

"Last exit to Brooklyn" av Hubert Selby Jr bör läsas för det intressanta språkbruket. Sen är det en riktigt bra bok annars också.
Läs den på Engelska. Det finns en extra bra upplaga med ett förord som handlar om när den skulle släppas i England för första gången på 60 - talet. Det blev en stor rättslig utredning om huruvida den var lämplig litteratur eller skulle uppvigla till knarkmissbruk och transsexualism. Det kan man kalla censur

2 december 2008, 17:17
av cobain

[quote="inaktiv"]"Last exit to Brooklyn" av Hubert Selby[quote

Absolut! Såg om "Requiem for a dream" som är baserad på en Hubert Selby Jr-bok med samma namn. Filmen tog faktiskt ut svängarna mer än boken. Amerikanska drömmar om lyftet från
fattigdomen till "Up There Where We Belong", för att travestera en aningens…

Pusher-regisören Nicolas Winding lär ha jobbat ihop med Selby på nå´t manus innan Selby dog….

3 december 2008, 08:25
av touchstone

mikel skrev: Å andra sidan tror jag man lär sig ganska mycket, rent skrivmässigt, på att läsa dåliga böcker?

Det tror jag med. Vilket påminner mig om min föreläsare när jag läste film för drygt 10 år sedan. Vi brukade alltid se en film och sedan var det någon form av föreläsning och diskussion om den. Denna gång stod föreläsaren (en lång finlandssvensk man) och med glittrande ögon och smått lyckligt leende sa han på långsam finlandssvenska: "I dag ska vi se på Blue Steel med Jamie Lee Curtis. Det är en myyycket dålig film." Och anledningen var att denna dåliga film trots allt på ett tydligt och utmärkt sätt illustrerade Hollywoodmallens dramaturgin. Jag tror att det även gäller för böcker.

8 december 2008, 21:43
av mollisen

Just nu tycker jag "En fest för livet", Hemingway (en bok om hans liv och leverne under en tid i Paris)för jag längtar så hemskt till Paris..

11 december 2008, 17:37
av mohammedabbas

Koranen och David Hume.

11 december 2008, 19:17
av inaktiv

Intressant att du tar upp Koranen. Med tanke på trådens titel så är det väldigt sant. Både Koranen och Bibeln är två viktiga skrifter som borde läsas eftersom de är bas för en stor del av den moderna världen.
Jag har själv bara läst delar av Koranen och Bibeln ur ett rent intresse- perspektiv. Religiöst sett är jag agnostiker men tycker ändock att det är nyttigt att läsa de här två böckerna som antagligen haft mer inflytande på människors liv än några andra.

För övrigt kan jag tipsa om "Onda själar" av Eino Hanski som utspelar sig på ett mentalsjukhus i forna Sovjetunionen. En patient får tillgång till papper och penna och skildrar sin vardag. En väldigt tragikomisk, lättflytande historia med en snygg twist på slutet.
Senast redigerad av inaktiv 11 december 2008, 23:46, redigerad totalt 1 gång.

11 december 2008, 20:52
av gulan1

har just fått "Eremiterna i tajgan" av Vasilij Peskov i min hand som jag skall läsa nu. Finns även bilder på de människorna som levde i den sibirsika vildmarken.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!