Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Fantasy! (noveller/diskussioner)

Hejsan pojkar och flickor,
byxor och fickor -

någon därute som, om än denne kanske inte är lagd åt dåliga ordvitsar, är en inbiten fantasy nörd liksom jag själv?
Är nämligen på jakt efter någon att få diskutera genren med, kanske utbyta lite alster (ugh, det där låter alltid lika trist och tråkigt).
Kort sagt, detta äro en tråd för saker såsom: "Varför enhörningar har ett horn framtill egentligen", "Tolkiens grundläggande fantasyism/bra eller dålig?", "Robert Jordan äger - Ljus också!", "Rensvind behöver en ny hatt" och "Demoner är ändå bättre än vampyrer, så det så!"

(Det, eller så kan ni säga någonting vanligt också. Om ni envisas.)

Skrivet av shinjitsu
16 april 2008, 19:42

18 april 2008, 19:35
av smeghead

[quote="shinjitsu"] Vilket är anledningen till att, ännu en gång, Aurian äger.[/quote]

Har inte läst böckerna. Hoppades som fan på Tamora Pierces "riddare" Alanna, men bara texten på framsidan fick mig att aldrig börja läsa "Hon rider som en man!" och? Det kunde lika gärna ha stått "Hon rider som en gnu." det hade faktiskt varit intressantare.

Nej, tacka vet jag Boudica.

20 april 2008, 11:17
av shinjitsu

[quote="smeghead"] Det kunde lika gärna ha stått "Hon rider som en gnu.[/quote]

Att rida som en gnu (eller en man, för den delen) är en stor påfrestning, skulle jag tänka mig. Kanske framförallt det förstnämnda. Hmm... i alla fall *host*

[quote="smeghead"] Nej, tacka vet jag Boudica.[/quote]

Är det någonting jag har missat och som jag definitivt inte borde ha missat? *angel*

20 april 2008, 13:58
av smeghead

[quote="shinjitsu"] Är det någonting jag har missat och som jag definitivt inte borde ha missat?[/quote]

Vet inte det. Boudica är en historisk person:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boudica

My hero :)

Den här biten ur hennes tal till trupperna får mig att rysa (fritt översatt, och lägg märke till att hon talar om sig själv i tredje person):"Detta är inte den första gången vårt folk har blivit förda till krig av en kvinna. Men den här gången kom hon inte för att skryta med sin stolta härkomst, inte heller för att ta tillbaka sitt land eller rikedomar. Hon tog täten, som den grymmaste av dem alla, för att säkerställa folkets frihet och för att hämnas dem som pryglat henne, och som skändat hennes döttrar. För de stolta och arroganta romarna är inget heligt; allt kan kränkas; de gamla uthärdar plågan och våra jungfrur blir skymfade. [�] Se er omkring, se vår styrka. Beskåda den stolta skaran av krigiska själar, och betänk motiven för vilka vi drar våra svärd. På denna plats måste vi antingen segra eller dö med ära. Det finns inga alternativ. Trots att jag är en kvinna, så är mitt mål fast: männen, om de så önskar, kan överleva med vanära och sedan leva i bojor (källa: Tacitus).�

20 april 2008, 18:00
av smeghead

Det här med följetonger, triologier osv. Varför är det en sån grej just inom fantasyn? Ibland känns det som om det är meningslöst att ens försöka kränga en fristående fantasybok till förlagen.

Alltså jag förstår att det troligtvis är lönsamt att binda upp läsarna på flera böcker, men jag tror också att en hel del nya läsare skulle kunna fångas upp i de fristående böckerna.

Jag själv orkar inte läsa serier på 10 böcker, eller ens tre. Blir superglad då jag råkar komma över en enstaka bok eller så väljer jag att bara läsa första delen, vilket är lite tråkigt för då får man ju aldrig veta hur det slutar "på riktigt" (jag fantiserar ofta vidare själv, dock)

21 april 2008, 11:53
av pseudonym

[quote="smeghead"]Det här med följetonger, triologier osv. Varför är det en sån grej just inom fantasyn?[/quote]

Kanske för att de bra historierna blir för långa för att rymmas i en bok?

Ehrmm, min bok kommer att bli två böcker i alla fall. Kanske tre, jag vet inte än.

21 april 2008, 13:11
av smeghead

[quote="pseudonym"] Kanske för att de bra historierna blir för långa för att rymmas i en bok?[/quote]

eller så tror författarna att ALLT måste med för att det ska bli en bra historia. Många författare, kanske speciellt fantasyförfattare, är alltför förälskade i sina egna kreationer för att skära i dem. De har också svårt att sätta stopp och låta läsaren tänka själv. En klar svaghet, anser jag. På det viset är realistiskaförfattare mycket bättre på att faktiskt skapa gångbara, gripande, jävligt bra historier i korta format, något som jag försöker göra i fantasygenren just för att det är en större utmaning än att bara bygga på och bygga på.

Nu dissar jag, men komigen, Robert Jordan t ex. Hans grundhistoria sträcker sig på sin höjd över två böcker (nu är den ju inte avslutad men ändå), resten är sidospår, miljöbeskrivningar och sidokaraktärer. Pointless.

26 april 2008, 17:55
av guld

15 försök...för att forma en kvinna !

1
Det är dags igen

att utforma dig på nytt

forma dig på mitt sätt

med mina metoder

med nytt bläck

nya rader

nya strängar

nya punkter

2
Det är dags för att beskriva dig precis som jag önskar

som jag vill

för alla som skrev om dig innan mig

var analfabeta...

och kunde inte skrivandets principer

kvinnlighetens principer

och alla som läste dig innan mig

var okunniga...

och kunde inte läsa kvinnor

kunde inte bokstavera ordet

kvinnlighet...

3
Det är dags

att ändra geometrin av din midja

stenar på dina ringar

ändra platsen av dina skönhetsmärken på dina axlar

Specificerar dig på ytan av mina poesier

och på ytan av min galenskap.

4
Det är dags

att tälja dig på mitt (Josefska) sätt!!

så jag gör får dina backar att röra sig

dina hav vågiga

Det är dags att din stumma navel talar ut

dina bröst jubla

och ringa som två kyrkoklockor varje kärleksnatt!!

5

Det är dags igen

att undervisa dig i geografi

något från musiken.

något från poesi

För alla som irrade runt på dina fem kontinenter

visste inte vägen till dina guldgruvor

dina härliga kupoler

och dina ikoner

6

Det är dags

för att visa dig kartor av din kvinnlighet

och fälten av din kropp där man planterar bomull

Det är dags att visa dig

dalarna som är täckta med gröna skogar

Kullarna som druvorna klättrar på

stränder där fiskarna gifter sig

och de hemliga adresserna för nymfer av havet..

7
Det är dags

att presentera dig för namnet på dina plantor

längden på dina floder

doften av dina blommor

antalet av dina duvor

säsonger av din mandel

dina plommon

din bergiga kvittenfrukter

tajmingen av ditt tidvatten

och tider av dina tropiska regn

8
Det är dags

att visa för dig

bronze eran

Konsten av Florensa

kristalliserad era

Det kinesiska porslinet

kärleks flirten

det är dags nu...att veta...

Till vilken magisk era din vackra kropp tillhör?

9
Det är dags nu..

att radera linjerna i ditt minne

bränna alla fartyg

vilka bar dig från Medeltiden

Du har inget val

för havet är bakom dig

och mina armar framför dig..

10
Det är dags

för mig att öva min magi på dig

Så dina fingrar bli längre

din midja bli finare

dina ögon blir större

och ditt hår blir mer galet

ställer till oreda

och dina bröst kan

bryta mot lagen

11
Det dags för mig

att flytta bergen av mina dikter på din balkong

kidnappa dig med hästen av poesi

12

Det är dags

att knåda dig med kanel och saffran

blanda dig med socker och honung

och med mjölken av fåglar

13
det är dags..

att knåda dig i mitt kött..i min hud

i mina nerver

i mina skrik

i mina tårars

blödning

och i mitt blod

Det är dags för dig

att slå sönder din fjärilslarv

för att spinna första sträng av frihets strängar

14
Det är dags att du tar

form av vågen

av den gnistrande månen

tar form av den brinnande pilen

av ekorren eller formen av den vilda katten

15
Det är dags nu..

att ändra din identitetet

Jag ger dig en ny identitet

av tulpaner

och jag ger dig

namnet

Gardenia

26 april 2008, 19:30
av smeghead

[quote="guld"] Gardenia[/quote]

Vad har detta med diskussionen om Fantasy att göra?

26 april 2008, 21:46
av mana

[quote="smeghead"] Vad har detta med diskussionen om Fantasy att göra?[/quote]
Skapandet av alternativa världar kanske? Det finns ingenting i trådskaparens inlägg som motsäger det här i alla fall.

9 augusti 2011, 21:32
av shinjitsu

Drar upp den här gamla tråden är zombie-träsket!

(Några år försenat:)
Dissa inte Robert Jordan! Han kanske inte är den mest koncisa av författare, och nog ligger det någonting i det du säger; Men finns det inte en charm i det nitiskt beskrivande? I det nästan kvävande utbroderade? Jag tycker nog det, även om jag börjat luta lite åt den moderna stilen på sistone...

Patrick Rothfuss är ju underbar på den punkten, för övrigt. Han lyckas med att behålla fantasy-mystiken, men samtidigt skriva på ett vis som inte känns överflödigt eller träligt.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan