Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Prosa

Fantasy! (noveller/diskussioner)

Hejsan pojkar och flickor,
byxor och fickor -

någon därute som, om än denne kanske inte är lagd åt dåliga ordvitsar, är en inbiten fantasy nörd liksom jag själv?
Är nämligen på jakt efter någon att få diskutera genren med, kanske utbyta lite alster (ugh, det där låter alltid lika trist och tråkigt).
Kort sagt, detta äro en tråd för saker såsom: "Varför enhörningar har ett horn framtill egentligen", "Tolkiens grundläggande fantasyism/bra eller dålig?", "Robert Jordan äger - Ljus också!", "Rensvind behöver en ny hatt" och "Demoner är ändå bättre än vampyrer, så det så!"

(Det, eller så kan ni säga någonting vanligt också. Om ni envisas.)

Skrivet av shinjitsu
16 april 2008, 19:42

16 april 2008, 19:51
av touchstone

Rensvind behöver definitivt inte en ny hatt. Hatten är en del av honom.

Så det så!

/T

16 april 2008, 20:10
av shinjitsu

Det är ett obestridbart faktum att hatten tillhör Rensvind på samma vis som Bagaget tillhör Rensvid, men man kanske skulle kunna lämna rum för förbättringar åtminstone? Jag menar, som att skriva in 'trolllkarl' med blinkande neonbokstäver. *vissla*

16 april 2008, 20:35
av smeghead

Det har ju verkligen skett ett uppsving för genren på senare år, mycket tack vare Potter antar jag. Det slår mig dock fortfarande vilken dålig status genren har. Fortfarande utbrister folk med stolthet: "Jag läser då inte Fantasy!" och rynkar lite på näsan. Jag tänker då i mitt stilla sinne: "men du läser deckare din loser." Och när man också påpekar att t ex Astrid Lindgrens Ronja och Lejonhjärta är typisk fantasy så får man nästan en smäll för att man "sänker" en stor författarinna till den nivån.

Men, det jag själv är mer facsinerad av än själva fantasyböckerna är ju trots allt de root texts (orkar inte hitta ngt bra svenskt ord) som hela genren är stigen ur: sagor, myter, religion, legender osv. Även dessa ses ju nu för tiden på med ett vuxet nedåttittande öga - åhåjaja, det är bara gammla sagor för barn *fniss* - och visst är många sagor omskrivna på senare tid för att passa nutidens barn, men det finns tillräckligt mycket blod och gore i de äldre versionerna för att intressera mig ;)

16 april 2008, 20:37
av smeghead

[quote="smeghead"] Men, det jag själv är mer facsinerad av än själva fantasyböckerna är ju trots allt de root texts (orkar inte hitta ngt bra svenskt ord) som hela genren är stigen ur: sagor, myter, religion, legender osv.[/quote]

Och så önskar jag att jag kunde läsa igenom mina egna inlägg innan jag klickar på "ok".

faSCinerad.

16 april 2008, 20:43
av touchstone

[quote="smeghead"] root texts (orkar inte hitta ngt bra svenskt ord) som hela genren är stigen ur: sagor, myter, religion, legender osv.[/quote]

Vad sägs om rot-texter. ;-)

16 april 2008, 20:46
av shinjitsu

[quote="smeghead"] Fortfarande utbrister folk med stolthet: "Jag läser då inte Fantasy![/quote]

Jag håller med dig fullkomligt! Det är som att fantasy-hyllan på något vis är besmittad av djävulen - vik hädan, onda tingest! *korstecknet*
Förstår inte var denna fördom kommer ifrån. Kanske är det bara ett vida spritt missförstånd som aldrig riktigt har skrubbats bort?

16 april 2008, 21:18
av smeghead

[quote="shinjitsu"] Förstår inte var denna fördom kommer ifrån.[/quote]

(Ursäkta att jag skriver en mindre uppsats om detta)

Kan ju tillägga att jag har främst märkt av attityden i Sverige i andra länder är det inte riktigt lika illa. Tror att vi är väldigt cementerade i våra föreställningar. Sagor är för barn. Saker för barn = sämre. Ungefär som med anime. Tecknat är för barn. Tecknat = sämre och lägre värde. Första gången simpsons sänder i Sverige gick det dubbat till svenska kl 17.

...vilket i sin tur säger en hel del om hur "vi" ser på barn och barnslighet i Sverige. När Astid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta kom ut 1973 så väckte den väldiga reaktioner. Barnlitteraturen (och annan) under 70-talet skulle vara socialrealistisk, gärna beskriva arbetarklass ungar vid en skitig diskbänk. Dessutom skulle det vara "genusriktigt".

Läste om en forskare som hade studerat skolans läseböcker från 40-talet och framåt. Det var riktigt roligt. Ex: under 60-talet hoppar flickan hopprep och pojken cyklar. I samma bok under 70-talet cyklade flickan och pojken hoppade hopprep. Och att DÅ ge ut en bok med modiga pojkar som är med om äventyr under "medeltida" former - slåss, krigar, är hjältar - ja det var HEMSKT!

Jag tror tyvärr att föreställningen lever kvar. Fantasyböcker är ofta ganska stereotypa. Det är modiga män och nästan hjälplösa fruntimmer (eller så är föreställningen att det är så). Även i HP så duggar stereotyperna tätt. Även om Hermoine är den smarta så är det alltid Harry och Ron som får göra de riktigt farliga grejerna. Även bland lärarna så är det männen som får action så att säga.

16 april 2008, 21:21
av smeghead

[quote="touchstone"] Vad sägs om rot-texter.[/quote]

Jag sa ju att jag inte orkade ;P Öhh trött i lilla hjärnan. Har läst, skrivit, rättat engelska hela dan.

16 april 2008, 21:34
av shinjitsu

Uppsatser är alltid uppskattade - om så endast för de stackars ovetande *vissla*

[quote="smeghead"] Även i HP så duggar stereotyperna tätt. Även om Hermoine är den smarta så är det alltid Harry och Ron som får göra de riktigt farliga grejerna.[/quote]

Vilket är anledningen till att, ännu en gång, Aurian äger. En av de få hardcore fantasy böckerna med 'epic quest' som har en tjej i huvudrollen som INTE agerar 'jag är liten och försvarslös, var är pojken som räddar mig?'. Där är det snarare tvärtom; Aurian sitter ju och beskyddar en av pojkarna hela tiden *skratt*

(Om jag är ett inbitet Aurian-fan, trots det bristfälliga slutet? Självfallet.)

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan