Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Poesi

Tips på bra poeter?

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra poeter. Hittills har jag läst en del av för Marie Hermansson, Bodil Malmsten, Sonja Åkesson, Bruno K Öijer, Siv Arb och några fler, och hittat en del guldkorn, men bibliotekens poesihyllor är fortfarande fulla av för mig oupptäckta poeter.

Skrivet av ink_
4 februari 2011, 21:11

4 februari 2011, 21:19
av Lister

vilken typ av poesi vill du ha?

Bruno K är grym i sina stunder!

5 februari 2011, 00:03
av rutrot

Du kan prova att läsa Sten Selander.

5 februari 2011, 01:45
av mikel

Ja, det blir lättare om TS säger vilken typ av poesi du vill ha tips om? Eller kanske bara lite allmäna tips?

Finns väldigt många lysande stjärnor här på Argus till att börja med. Några av oss som är publicerade finns här: viewtopic.php?f=8&t=3792

Några snabba personliga favoriter sedan:

Bob Hansson - när han tillåter sig att skriva enkelt och rakt på, då är han svårslagen. Tex i större delen av "Här är vi" och delar av "Halleljua liksom".

Solja Krapu - för hennes vardagsrealism.

Gustaf Fröding, Nils Ferlin - mest av allt för att dessa poeter i sina bästa stunder utnyttjar konsten att rimma till fullo. Tänker på "I folkviseton", "du har tappat ditt ord", med flera.

Tomas Tranströmer, Edit Södergran - för språket och för isande träffande bilderna!

Anna Jörgensdotter - "Homecoming queen" bara för att det är en fullständigt lysande diktsamling på precis alla sätt. Om att komma tillbaka. Fast egentligen om allt och om kärlek. På ett sätt som går in direkt.

Ja, det var väl en början.

5 februari 2011, 11:23
av glimten

Bo Setterlind - hans översättning av Mikis Teodorakis sång
"det finns ett hav som ingen ser... "
Refrängen:
"så om du vill ditt liv förstå/ och vara fri när molnen gå/
så bygg en värld, en värld/ att leva i/
nu gäller det ditt liv/ ditt eget liv"
kan livets mening kläs vackrare i poesi?

5 februari 2011, 13:24
av smeghead

Jag tycker Kristina Lugn är skön. Vass, liksom. Försök att inte tänka på hur hon pratar när du läser. :)

5 februari 2011, 14:19
av jacob

Jag är bra.
/J :-)

5 februari 2011, 22:43
av miressa

Gunnar Ekelöf, Stagnelius, J. Keats, Lord Byron, Emily Dickinson. ^_^

6 februari 2011, 00:10
av disco

larkin yeats betjeman

6 februari 2011, 18:59
av Ettan

smeghead skrev:Jag tycker Kristina Lugn är skön. Vass, liksom. Försök att inte tänka på hur hon pratar när du läser. :)

Håller med om man slipper höra hennes släpiga röst. En manlig kompis till mig sa på skämt att han blev alltid impotent i tre dagar när han sett henne på tv.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!