Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Poesi

Måste en dikt göra nytta?

Hörde ett inslag alldeles nyss på radio med Bob Hansson. Han sa bland annat att han är från arbetarklassen, och han tycker att en dikt ska göra nytta. Att poesi egentligen skulle kunna räknas som psykologisk hjälp för vissa.

Det jag funderar nu: måste en dikt verkligen göra nytta? Vad tycker ni?

Skrivet av mikel
20 april 2010, 18:31

20 april 2010, 20:40
av miressa

Jag håller starkt på den individuella uppfattningen, att man gör det som man själv mår bra av så länge det inte skadar någon annan, att man skriver för sin egen skull och om sedan andra uppskattar/känner igen sig/blir hjälpta av ens verk så är det ju helt underbart. Men det som gör nytta för en själv måste inte göra nytta för andra och jag tycker personligen inte att man ska sträva efter att leva upp till andras förväntningar på vad en dikt ska uppfylla för krav.

Man måste brinna för det man skriver om det ska göra nytta åt sin egen person tror jag.. svårt att förklara men det går inte att halvhjärtat försöka påverka genom att skriva om man inte känner för den saken.

20 april 2010, 20:57
av cikoria

Västvärldens nutidsmänniska är i färd med att utplåna sin egen existens p.g.a. sin nyttighetsiver. När självständighet, lönsamhet och duktighet står på agendan blir utmattningsdepressionen lika oundviklig som väta vid regn. Absurt nog leder ambitionen till dess motsats. Med all respekt kära Bob, men kan vi inte låta diktandet utgöra en frizon från duglighetens ironi?

21 april 2010, 19:09
av mikel

På sätt och vis håller jag med er helt. Det låter rent av fjantigt att snacka om poesi och nytta. Poesi är poesi. Jag som poet ska inte behöva tänka 'Ojoj, innehåller inte denna diktsamling någonting som kan ses som samhällsnyttig. Det går ju inte.'.

Men om vi passar på och lyfta frågan till just det planet ändå: det finns folk som i alla sammanhang försöker se statistisk samhällsnytta med olika företeelser. Kan man inte i det sammanhanget se det precis så? Poesin gör nytta.

21 april 2010, 20:46
av cikoria

mikel skrev:Men om vi passar på och lyfta frågan till just det planet ändå: det finns folk som i alla sammanhang försöker se statistisk samhällsnytta med olika företeelser. Kan man inte i det sammanhanget se det precis så?

Jag förstår inte riktigt hur du menar, så utveckla gärna.
mikel skrev:Poesin gör nytta.

Poesin gör stor nytta, åtminstone enligt min mening. Men den måste inte göra det.

22 april 2010, 21:28
av mikel

Jag menade ur tex ekonomiskt perspektiv: det går eventuellt att räkna på hur stor nytta en psykolog gör för samhället genom att folk blir friskare och slipper vara ifrån jobbet. På samma sätt borde man kunna räkna på att poeten faktiskt gör likadan nytta, dvs poesi som tröst, och som avgörande faktor till att man ser saker ur andra perspektiv osv. Jag tror det var detta spår som Bob var inne på.

Men precis som rubriken säger, så kan man ju undra om det verkligen måste vara så?

25 april 2010, 20:16
av Ettan

En dikt som gör nytta för mig kanske passerar dig utan någon som helst nytta. Och vice versa. Olika smak och tycke.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan