Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Poesi

Viktor Jara - Poet och trubadur

I dag en tanke till en modig man som levde sin kärlek och sin tro på mäniskan - han dödades efter en lång och grym tortyr av pinoshitt som också tog livet av Aliende.
---
Märk väl att militärkuppen i Chile hade stöd från cia då det rika landet usa såg sin eploatering i sydamerika hotad av den vänstervind som tack och lov ännu blåser där.
Kuppen i Chile är bara en i raden av amerikansk benägenhet att "skydda" amerikanska intressen i sydamerika likväl som i resten av världen - Vietman var ett annat där dom fick smäll på sina klåfingrar.

Att dom effektivt slagit sönder det som gick att slå sönder i Irak men skapat ett än större helvete åt irakierna än sadam är än så länge ingen merit.
Att fredsduvan obama skickar 30 000 man till för att försvara den obefintliga amerikanska hedern i Afganistan är väl ett sätt att använda fredspriset på som faller vissa norrmän på läppen - men vem trodde att obama skulle ha något att säja till om i fråga om fred när han bara är som dom andra nickedockorna - marionetter i spelet om makten och kapitalet.

Vi vet inte så mycket i dag om vilka mord på oliktänkande (av usa kallade terrorister) och andra dåd som amerikanskt trupp eller de rådgivare dom skickar ut över jorden - men var så säker, en del av det kommer upp i ljuset i framtiden,,,

Viktor Jaras öde och kvarlevor är trots allt ett hoppfullt vittnesbörd för den sanningen - det han mer kan lära oss är att låta våra röster höras då dom fortfarande kan göra nytta.

Skrivet av Penetrius
3 december 2009, 19:09

8 december 2009, 12:23
av Penetrius

mikel skrev:Sanningen skulle jag vilja påstå är inte alls så enkel.

Nej det har du säkert alldeles rätt i - särskilt den dipolmatiska infalsvinkeln, men det som händer och hänt i världen under usa talar inte precis något otydligt språk.
Det är usa som genom sina talesmän som myntat begreppet "onskans axelmakter", det är usa som använt atombomber mot civila städer, det är usa som bobat söder Vietnam, det är usa som gjort det samma i Irak - listan kan göras väldigt lång - och i slutänden kan man fråga vilket land som verkligen representerar "ondskans axelmakt".
usa står för så kallad "kristen fundamentalism" vilken inte erkänner de evolutionära spår på jorden som den empiriska vetenskapen grundar sin ständigt reviderade världsbild på.
Den kristna fundamentalismen grundar sej på den gamla judiska religionens föreställning om en creativ skapelseprocess - samma som vem som vill kan läsa i första mosebok... Det vill säga cirka halva usas befolkning tror på en primitiv religions tidigaste föreställning om en gud vars prioritet för ett enda folk av jordens alla folk lovar detta utvalda folk att vara det folk som ska styra jorden under en viss period osv - läs själva.
Det är inte mycket som hänt i amerika - inte mycket mer än deras egna inbördeskrig - och att dom bygt hela sin ekonomi och välstånd på slavarbete - och att dom förjagat urbefolkningen till resevat under fruktansvärda massakrer på bland annat fulkomligt försvarslösa kvinnor och barn.
Jag tror att för att överhuvud taget kunna bära den mentalt belastande historiska bakgrung med det fruktansvärt dåliga samvete som denna historia belastar varje amerikan med så måste den motpol skapas - så gör man i varje krig och amerikanerna har varit i krig sedan sin start - vet ingen period som inte amerika sedan sin start haft trupper av olika skäl på främmande folks territorium.

Rent diplomatiskt har det varit näst intill omöjligt att komma överens med amerika - deras hybris har omöjliggjort några som helst konstruktiva samtal.

Deras världsherravälde har försatt alla andra folk i en underlägsen possition - först nu då det visar sej att andra maktkoncentrationer kan mäta sej med dom så har dom tvingats bli mindre dikterande och något mer komunikativa - men vi kommer att få se många sittuationer framöver som entydigt visar att det inte är så lätt för amerikanerna att varken lägga supermaktsambitionerna åt sidan eller att inse att dom måste rätta in sej i den globala ekonomins led då deras strutskoncept och vi mot resten av världen politik defacto inte fungerar.

Och till din fråga;
mikel skrev:Finns det inga poeter idag med politiska budskap?
Jo det finns det, men för tillfället drunknar deras budskap i det till intet förpliktigande nöjesskvalet och den blahakultur som gör allt för att ta död på minsta seriositet - mottot där tycks vara att vi alla heldre ska dö med ett stort gapflabb som döljer vår sorg än att engagera oss i vår samtids viktiga frågor och kanske rent av vända undergångstrendens uppgivenhet till ett gemensamt arbete för en acceptabel ballanserad livshålning i en överlevande värld...

8 december 2009, 16:36
av mikel

Nu tänker jag mig att detta i första hand inte är en USA-diskussionstråd, därför bara ett kort svar: ALLT kan, om man bara vinklar det hela lite, skyllas på: USA, terrorismen, kommersialismen, män, kvinnor, utlänningar, osv. Kanske behöver vi människor ibland våra syndabockar, för att orka/kunna gå vidare. Men vi måste komma ihåg att verkligheten ALLTID är mycket mer nyanserad än så.

Penetrius skrev:Jo det finns det, men för tillfället drunknar deras budskap i det till intet förpliktigande nöjesskvalet och den blahakultur som gör allt för att ta död på minsta seriositet - mottot där tycks vara att vi alla heldre ska dö med ett stort gapflabb som döljer vår sorg än att engagera oss i vår samtids viktiga frågor och kanske rent av vända undergångstrendens uppgivenhet till ett gemensamt arbete för en acceptabel ballanserad livshålning i en överlevande värld.

Jag tycker inte alls att det står emot varandra. Skulle man inte kunna blanda politiska budskap med tex humor? Jag tänker mig att det är bland det mest effektiva, när man lyckas.

9 december 2009, 00:29
av Penetrius

mikel skrev:Men vi måste komma ihåg att verkligheten ALLTID är mycket mer nyanserad än så.

Jo det är klart att du har ju nyansen av napalm, nyansen av avlövningsmedlet "rondopo", nyansen av galloperande plutonium typ Hirochima, en annan variant i Nagasaki, och så har vi alla nyanser av Rödskinn och deras avkomma, du har nyansen av diverse Svarta afrikaslavar, och så har vi nyansen av en lång rad amerikanska veton i fn - och så har vi dena amerikanska vägrandenyansen av att inte skriva på Kyotoprotokollet och så har vi den infama nyansen av amerikanska flaggor som det vimlar av - till och med på månen.

Men för att nyansera bilden så har vi Marchalhjälpen som är det enda jag kan komma på för tillfället som polaritet till det andra. Du kanske kan komma på någt annat ?

mikel skrev:Jag tycker inte alls att det står emot varandra. Skulle man inte kunna blanda politiska budskap med tex humor?

Jo då det kan man och det görs, men framför allt har det gjorts.
Ta "Svenska ords" produktion. Äppelkriget, "Att angöra en brygga" och "Ägget är löst" - alla med starka politiska budskap och mycket humor.
I dag är det bland annat "Godmorgon världens" satirprogram "Publik service" som raljerar över den rikliga förekomsten av politiska fadäser med en viss dråplighet.
Men var är trubbadurerna ? - men som sagt det finns exempel på nära håll - ska vi säja Bob ? Ska vi säja Bob med H - bara att tonsätta och sticka en gitar i nypan på grabben så har vi en trubbadur - för övrigt så har jag hört ett framförande med hans lyrik och mer än bara läsning - och att dikterna har ett politiskt budskap råder det inget tvivel om.

9 december 2009, 02:01
av mikel

Penetrius skrev:Jo det är klart att du har ju nyansen av napalm, nyansen av avlövningsmedlet "rondopo", nyansen av galloperande plutonium typ Hirochima, en annan variant i Nagasaki, och så har vi alla nyanser av Rödskinn och deras avkomma, du har nyansen av diverse Svarta afrikaslavar, och så har vi nyansen av en lång rad amerikanska veton i fn - och så har vi dena amerikanska vägrandenyansen av att inte skriva på Kyotoprotokollet och så har vi den infama nyansen av amerikanska flaggor som det vimlar av - till och med på månen.

Ge mig en enda nyans i det du skrivit här, finns det? Tror du att det är så enkelt som att plockar man bort USA då försvinner alla problem vid miljöavtal, folk slutar bomba varandra, slutar förtrycka varandra på miljoners olika sätt och allt blir frid och fröjd? Nej.

Nej, detta är skrivet fullständigt onyanserat tycker jag.

Bob H, antar att du menar Bob Hansson? Fast jag tänker inte att han är politisk..

9 december 2009, 10:54
av Penetrius

mikel skrev:Bob H, antar att du menar Bob Hansson? Fast jag tänker inte att han är politisk..

Mitt i prick :-)
Jo om något är han politisk - har du hört hans tankar för dagen.

Till och med du är politisk Mikel - du går ju i polemik med mej :-)
Även Argus som debattforum är politiskt.

--------------------

mikel skrev:Ge mig en enda nyans i det du skrivit här, finns det? Tror du att det är så enkelt som att plockar man bort USA då försvinner alla problem vid miljöavtal, folk slutar bomba varandra, slutar förtrycka varandra på miljoners olika sätt och allt blir frid och fröjd? Nej.

Nej frid och fröjd blir det inte - men en så tongivande, våldsam och motsträvigt despotisk maktkoncentration som usa måste sättas på plats (och det oavset om du tycker att dom är störst bäst och vakrast) - det gäller förövrigt alla politiska och millitära makter på jorden - det går inte i en global värld att släppa despotiska krater vind för våg - du kan ju bara se vad som hänt och händer sedan usa invaderade Irak.
usa bygger en stor del av sitt tänkande på villfarelsen att stora millitära muskler ger dom rätt att diktera den övriga värdens vilkor.
Intresant föresten att du inte kom på en enda sak att komplettera den onyanserade bilden jag målade upp - jag kom i alla fall på Marchalhjälpen :-)

mikel skrev:Nej, detta är skrivet fullständigt onyanserat tycker jag.
Jaha,,, OK! Nyansera det lite mer konkret då - jag menar i stället för att bara säga emot utan att ha sagt någonting.

9 december 2009, 13:32
av Penetrius

mikel skrev:Bob H, antar att du menar Bob Hansson? Fast jag tänker inte att han är politisk..

Tänkte på detta du sa - vad tycker du gränsen går för vad som är politik och inte?

9 december 2009, 15:58
av mikel

Lite snabbt åter, bara för att det faktiskt ligger utanför ämnet, men kolla tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/USA så hade jag skrivit nyanserat om jag haft tid. ;)

Tänker inte att Bob Hansson är politisk i första hand nej, men baserar det då bara efter vad jag läst av honom. Klart att vi alla är politiska i olika sammanhang.

Någon som vet eller har en uppfattning om i vilken grad Viktor Jara var politisk? För att återgå till ämnet. :)

9 december 2009, 22:38
av Penetrius

mikel skrev:Tänker inte att Bob Hansson är politisk i första hand nej, men baserar det då bara efter vad jag läst av honom.

Jag har ju både hört honom live och deklamerat dikter med/mot honom och nog var det politisk så det förslår.

mikel skrev:Någon som vet eller har en uppfattning om i vilken grad Viktor Jara var politisk? För att återgå till ämnet. :)

Fullständigt omöjligt att påstå något annat då han både före och efter sin död fått symbolisera själva hoppet i den folkliga kampen mot det förtryck han stred mot - och märk väl, inte bara med sånger och lyrik som vapen,,, även med egen aktiv handling...

Föresten se filmen Carlas sång! Den sätter lite perspektiv på helvetet.

10 december 2009, 10:39
av evagotty

Okeeej, det här var en rolig debatt ju :))
Tack för filmtipset också.

Ang politiskt inriktade trubadurer funderar jag som så att...de trubadurer som använder ett konkret, samhällskritiskt, klart politiskt material kanske jobbar mer ute på "fältet", så att säga. De söker sig ev inte till media, just av politiska skäl, och media fångar heller inte upp dem (av politiska skäl he he). Det betyder inte att man inte finns eller håller på att drunkna för att man inte existerar i media. Men tyvärr kanske det känns så i vårt slags samhälle och det är synd, tycker jag. Man kan nå många ändå...och även samtala över en trevlig kopp kaffe :)

10 december 2009, 11:31
av Penetrius

Ja så är det helt säkert media är selektivt och både poeter och trubbadurer arbetar ur ett underläge i förhållande till masskulturen.
Trots detta dyker en och annan upp i rampljuser lite nu och då.
Jag har en känsla av att vem och med vilket budskap beror på och står i direkt proportion till det folkliga engagemanget för resp poet/trubbadurs intresseområden.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan