Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Poesi

Kärleksdikter Victorias bröllop

Antagligen har ingen missat att det blir stort prinsessbröllop nästa år när både Vickan och Madeleine ska gifta sig. Däremot kanske en och annan höjer på ögonbrynen när man får höra följande: 20 av landets "främsta" poeter har blivit inbjudna till att skriva varsin kärleksdikt till detta tillfälle.

Frågan är hur dom tänkte med "främsta" poeter? Och varför dom inte frågade oss? :) Eller om det hela kanske bara är löjligt?

Lite mer info finns tex här:
http://www.metro.se/se/article/tt/2009/ ... oriakonst/

Skrivet av mikel
4 november 2009, 16:41

4 november 2009, 20:02
av klitorius

Rent känslomässigt så har jag den inställningen att kärleksdikter ska diktas mellan älskande - lite konstigt är det att man beställer sådana dikter.
Men en gång läste jag dikter på en diktarafton och efter en av dikterna föll en man i gråt.
Efteråt kom han fram och frågade om jag ville läsa den dikten för kvinnan han älskade.
Och det arangerades så och även kvinnan blev rörd - både av mannens orginella kärleksförklaring och diktens innehåll...
Så omöjligt är det inte
:-)

5 november 2009, 07:29
av smeghead

klitorius skrev:Rent känslomässigt så har jag den inställningen att kärleksdikter ska diktas mellan älskande - lite konstigt är det att man beställer sådana dikter.

Håller med om det. Visst kan man läsa andras kärleksdikter och känna igen sig, bli hänförd eller berörd, men jag tycker nog att om min man skrev ngt till mig, skulle det betyda mera för mig än om han beställde en kärleksdikt av en poet.

5 november 2009, 21:15
av bertha

mikel skrev:Antagligen har ingen missat att det blir stort prinsessbröllop nästa år när både Vickan och Madeleine ska gifta sig.

Jag hade faktiskt missat att den andra skulle gifta sig, lillsyrran alltså. Kul att jag är lite annorlunda! :-)

5 november 2009, 21:43
av mikel

bertha skrev:Jag hade faktiskt missat att den andra skulle gifta sig, lillsyrran alltså. Kul att jag är lite annorlunda! :-)

Japp, känn dig speciell bertha ;)
Jag hade nog heller inte vetat det om det inte varit för familjemedlemmar här som tycker om sådant. Själv är jag inte riktigt med på varför det skulle vara så stort.

Och att man kan skriva om kärlek även när man själv inte är kär: jo så är det ju. "Främsta poeterna" får dessutom 3000kr var, för en enda dikt. Jag hade ställt upp direkt.

5 november 2009, 22:17
av smeghead

mikel skrev:"Främsta poeterna" får dessutom 3000kr var, för en enda dikt. Jag hade ställt upp direkt.

Jo, hade jag blivit tillfrågad hade jag också sagt ja, lättförtjänta pengar liksom :)

5 november 2009, 23:42
av klitorius

smeghead skrev:
mikel skrev:"Främsta poeterna" får dessutom 3000kr var, för en enda dikt. Jag hade ställt upp direkt.

Jo, hade jag blivit tillfrågad hade jag också sagt ja, lättförtjänta pengar liksom :)

Men jag hade nog sagt nej - inte för att jag inte behöver pengar, men det kan vara knepigt för att inte säja omöjligt att uttrycka så sublima känsloförhållanden som kärlek till hovliga brölop av det skälet att jag starkt ifrågasätter ärvd tronföljd och monarki.
Hade en gång för avsikt att fråga "lillprinsen" hur han upplevde sin sittuation som blivande kung, men avstod vid närmare eftertanke, det skulle inte vara så chyst att sitta där och tycka synd om honom - jag menar att han hade det ju nog så knepigt ändå.
Och som jag brukar framhålla då monarkin kommer på tal - jag är absolut emot djur i bur...

6 november 2009, 02:06
av mikel

Vad ja förstår så behöver poeterna inte skriva TILL Vickan och Daniel (eller? heter han inte så?), utan det räcker att skriva till kärleken. Och 3000 kr är förstås inte att förakta. Undra om det inte är vad en del poeter tjänar på en hel diktsamling?

Så jag är absolut för fler prinsessbröllop, gärna att dom gifter sig en gång per år framöver!

:)

6 november 2009, 08:40
av klitorius

mikel skrev:det räcker att skriva till kärleken.

Hmm,,, ja då finns det en skatt att ösa ur redan här i argusarkiven.
Om inte annat så kommer det att visa sej den dag dom kommer att öppnas för forskare och allmänhet :-)
mikel skrev:Och 3000 kr är förstås inte att förakta.

Nej dom kan nog behövas - men vi måste också vara försiktiga med vår möjlighet att få sova någorlunda gott om natten.
Just nu är jag inne i en skrivarperiod och då blir det inte så mycke sömn, men dett kanske inte skulle bli så mycket skrivet heller om jag kände att mina dikter prostituerade sej - det är inte riktigt så jag ser på kärleken...
mikel skrev:Så jag är absolut för fler prinsessbröllop, gärna att dom gifter sig en gång per år framöver!

Jodå,,, för mej får dom gärna gifta sej hur många gånger dom vill - det har ju gluntats en del om dylika vanor i de så kallade kungahusen - och gifterdom sej inte så ofta som önskvärt hittar dom förströelse i sänghalmen på annat sätt.
Och prinsessor är inte mer att lita på än andra folk - ingen tror väl att det var en ärta under madrassen som gjorde att sessan inte fått en blund i ögonen :-)

6 november 2009, 15:15
av mikel

klitorius skrev:Just nu är jag inne i en skrivarperiod och då blir det inte så mycke sömn, men dett kanske inte skulle bli så mycket skrivet heller om jag kände att mina dikter prostituerade sej - det är inte riktigt så jag ser på kärleken...

Haha det var väl en något svart syn på kärleken kan jag tycka. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att man som poet känner kärlek och kan skriva om den känslan, just när man får erbjudandet om att få 3000kr. Så man rent av slår två flugor i en smäll!

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!