Hur lång bör en diktsamling vara innan det kan anses vara legitimt att kalla den för just "diktsamling"? Hur många dikter? Hur många ord? Hur lång bör den vara för att ett förlag skall intressera sig för den?
Någon som har några tankar kring detta?
pseudolus skrev:Jag tror att om det är en samling av dikter man skickar in, dvs där dikterna i sig kanske inte har så jättemycket med varandra att göra, så behöver omfånget vara större. Är det man skickar in väldigt sammanhållet, så att de sammantagna texterna upplvs som en helhet, så kan omfånget vara kortare.
mikel skrev:pseudolus skrev:Jag tror att om det är en samling av dikter man skickar in, dvs där dikterna i sig kanske inte har så jättemycket med varandra att göra, så behöver omfånget vara större. Är det man skickar in väldigt sammanhållet, så att de sammantagna texterna upplvs som en helhet, så kan omfånget vara kortare.
Jättenyfiken, hur tänker du då? Varför behöver omfånget vara större för att dikterna inte har totalt samband? Min tanke med omfång handlar först och främst om det kommersiella.
mikel skrev:Helhet tycker jag är ett rätt svårt begrepp, särskilt när det handlar om poesi. [...] Men tex innehåll kan ju framkomma i undertoner, i det outsagda. Jag kan skriva naturlyrik fast det egentligen är en allegori för en politisk händelse. Osv. Osv.
mikel skrev:Det är det ena. Sedan funderar jag på varför tema behövs över huvudtaget. Är det bara kommersialismen som lyser igenom igen? (=mycket lättare att sälja en bok med ett väldigt avgränsat specifikt innehåll)
mikel skrev:Ursäkta om jag ställer lite svåra frågor. :)
jacob skrev:Det vore bra härligt att ge ut en bok (inbunden) med bara en dikt på en sida!
/J
Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst