Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

vad är viktigt i en dikt?

Hej
jag publicerade en av mina dikter på ett annat forum och fick en kommentar om att det var stavfel.

jag: ok, men det är för sent att ändra inlägget, vilken tur att det inte är det viktigaste när man skriver dikter
h*n: stavning är det viktigaste när man skriver dikter, bla bla bla

själv tycker jag att stavningen är en av de minst viktiga sakerna (om inte man stavar så inkorrekt att man förlorar meningen med dikten) det viktiga är ju snarare tex rytm, "flow", hur man använder språket etc

vad tycker ni är viktigt i en dikt? är det stavningen och jag har helt fel eller är stavningen kanske inte så viktig?

MVH/ Rapchic
Skrivet av rapchic
18 december 2011, 10:15

21 december 2011, 11:42
av Penetrius

Är helt med på resonemangen här ovan och då särskilt om det är resonemang utifrån var och en författares sätt att uttrycka sej och inte något uppställande av regelverk att slaviskt följa.
Tar vi stavningsförändringen av det svenska språket under bara de senaste hundra åren så har mycket hänt - och om det är någon som tror att det är svenska akademin som sitter och hittar på nyord och stavningsvariationer så är det fel - det är de skrivande som ger sitt tillskott till språket och bidrar till stavningsreglernas förändring, anpassning och i förekommande fall utveckling.

rapchic skrev: så blev jag lite ledsen då jag fick höra (efter 1 dikt) att jag är kass på att skriva dikter och ska sluta med det :(//sc.
I synnerhet här håller jag med "verybadpoet" - en som uttrycker sej nedsättande om en annan persons skrivande i avsikt att skada denne är inte värd att tas på allvar - mer än möjligen som en människa med någon typ av personliga problem som möjligen behöver hjälp.
Det en poet behöver är mod
mod att stå för det den vill säja
mod att säja det på sitt eget sätt
och mod att öppna byrålådan
och släppa ut sina alster i ljuset.

23 december 2011, 15:39
av mikel

verybadpoet skrev:
mikel skrev:Orden är givetvis viktiga i poesin. Men det gäller att få dom att flyga också. Torftig, rättstavad "poesi" som man knappt gäspar sig igenom är inte så mycket att hänga i granen.

Varför antingen eller?

Det finns väl många aspekter av poesi som är viktiga för det sammantagna resultatet. Felstavad dikt, fylld av klyschor och trist bildspråk är inget vidare det heller. Att något är rättstavat innebär ju inte per automatik att det är trist.

Men faktum är att en del av poesins värde, är att den kan läsas, upplevas av andra. Det finns alltså en kommunikativ aspekt, och den underlättas definitivt av att ord är rättstavade.

Och ordmärkaren i mig undrar: Om orden ska flyga, så kan de väl inte samtidigt hänga i granen? ;-)

Hehe, nej det är ju inte antingen eller. Det finns verkligen många vinklar kring vad som är bra.
Jag håller med om att poesi också är kommunikation och att man måste kunna läsa, ta till sig, bli berörd. Och skulle man då återknyta till detta med stavning så tror jag absolut att det är något som i en del fall verkligen kan störa och därmed påverka kommunikationen/om man blir berörd.
Fast jag tror också att det finns andra fall där i alla fall jag som läsare inte alls fastnar vid stavfel (på något negativt sätt) och tycker dikten är väldigt bra ändå.

Och om flygande orden: ja först ska dom flyga, sedan sätter man dom på plats! I granen. ;)

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 2 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!