rapchic skrev:tyvärr så brukar jag ofta ha så dålig koncentration att när jag läser en lite längre text så far bokstäverna ihop i ett enda gytter så jag måste tyvärr ofta lita till rättstavelseprogram :(
Detta fenomen är du inte ensam om, men kan ändå tyckas vara förvånande då det gäller folk som medvetet engagerat sej i sitt och andras skrivande - längre texter uppåt en 3000 tecken har visat sej näst intill onödiga att ens lägga ut.
Som poet på diverse skrivarsajter ska man antingen vara okänslig för om någon överhuvud taget läser eller om någon som läser förstår hur denne bäst ska kunna angripa det skrivna eller att i kotterisk anda kan hitta något i kvädet som går att stryka medhårs.
Det är ju inte för inte som allmänna skrivarsajter går under begreppet "sociala medier", men hellre borde benämnas som asociala då ju skrivaren vanligen väljer att dra sej tillbaka för att plita ner nått i sin ensamhet.
Hur som med det - nu ska jag berätta något från min tid som elev i småskolan och vidare ända upp i högstadiet då jag av glödande irritation över det skrivna svenska språkets brist på logik drev en kamp för att antingen detta svenska språk skulle skrivas som det låter eller övergå från att vara ett vilseledande blandspråk till ett rent bildspråk.
Jag menar fortfarande att det skulle underlätta mångas inlärning och språkliga tillit om det i svenskan bestämdes att tje,ske, och eng-ljud skulle få ett enhetligt tecken var, vidare att logikbristerna i dubbelstavningen av konsonanter bakom vokaler för att markera de senares korta uttal ska gälla rakt av - så även att o ska skrivas med o och å med å då dessa på den skrivandes tungomål har de respektive uttalsljuden.
Alltså en ganska radikal förenkling.
Jag har lagt av med det skrivsättet som en gång i tiden faktiskt gjorde mej till kändis därför att då jag började publicera texter så glömdes ofta texternas innehåll bort inför läsarnas förundran över bokstavsradernas ovanliga inbördes komposition - alltså storyn kom helt enkelt bort.
Nu för tiden tycker jag att innehållet är viktigare och anpassar bokstävernas utseende och ordning så långt jag mäktar så att inte petimetrarna ska få nått att hugga på då jag ju skriver som antingen berättare eller debattör.
Alltså, sammanfattningsvis,,, jag anser att innehållet i en text är och ska vara överordnad formen.