Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

Roliga ordspråk/ordstäv/uttryck

Jag gillar att samla på ordspråk och uttryck, inte så att jag skriver ner dem, men jag njuter av att höra sådana som jag inte hört förut.

Har ni några på lager som ni vill dela med er av? Gamla eller nya spelar ingen roll. Det är kul oavsett.

Skrivet av smeghead
17 januari 2010, 09:33

25 februari 2010, 20:38
av nikezzz

Så smeghead och ettan; det vi gör i denna tråd är att tala skit om någon; "Att tala är silver, tiga är guld"- vi borde alltså alla tiga?

Skita i utveckling. utbyta ideér-det kan man göra utan att prata skita om folk.- jag tror ordsordspråket går djupare eller?

27 februari 2010, 18:52
av Ettan

nikezzz skrev:Så smeghead och ettan; det vi gör i denna tråd är att tala skit om någon; "Att tala är silver, tiga är guld"- vi borde alltså alla tiga?

Skita i utveckling. utbyta ideér-det kan man göra utan att prata skita om folk.- jag tror ordsordspråket går djupare eller?

Nej, naturligtvis ska man inte gå omkring och tiga. Jag har alltid förknippat detta ordspråk med skvaller och skitprat om andra människor. Men det kanske är helt fel?

Jag vet bara att folk som pratar illa om andra kan ställa till ett helvete för den som inte är närvarande och kan försvara sig. Sånt är jobbigt, värsta mobbingen tycker jag.

27 februari 2010, 20:45
av smeghead

nikezzz skrev:Så smeghead och ettan; det vi gör i denna tråd är att tala skit om någon; "Att tala är silver, tiga är guld"- vi borde alltså alla tiga?

hm, läste du ens mitt inlägg? Jag skrev att jag tolkar ordspråket som att "prata luft" alltså säga sånt som är oviktigt. Att utbyta idéer är inte oviktigt.

27 februari 2010, 20:55
av nikezzz

Jag är ledsen smeghead, läste och läste kanske fel.
Jag är ju en som svarar innan jag tänker- ibland iallafall...

Lustigt hur man tolkar ordspråk- du talar luft, oviktigt- ettan om att prata skit- om just det är ordspråket.

Nu går vi till ett annat; vad betyder "en fågel i handen är bättre än 10 i skogen - vad sjutton betyder det? Jag har hellre 10 vårfåglar som kvittrar i nyutslagen björkskog än en fågel som pickar i min hand. Någon som kan förklara?

1 mars 2010, 21:12
av Ettan

Kan det handla om en slags äganderätt? Fågeln i handen bestämmer du över, de i skogen är fria. Eller fågeln i handen är din vän som kommer fast han inte måste. Fåglarna i skogen bryr sig inte om dig.

1 mars 2010, 21:23
av smeghead

Ettan skrev:Kan det handla om en slags äganderätt? Fågeln i handen bestämmer du över, de i skogen är fria. Eller fågeln i handen är din vän som kommer fast han inte måste. Fåglarna i skogen bryr sig inte om dig.

Jag tror det har med jakt att göra. Fågeljakt var väl väldigt vanligt förr; ripor, orre, duvor osv. Minns en tavla som min mormor hade, av en man med gevär på axeln och tre orrar hängande i handen. Att ha "mat" i handen är ju bättre än att den flyger omkring i skogen ;)

1 mars 2010, 21:55
av Ettan

Jo så är det nog. Nu tänkte jag på småfåglar, men jag minns ju hur pappa och de andra gubbarna var ute och sköt orre och tjäder (Eller fjäran som det heter här. En massa ord som ingen vet om det är svenska eller norska, de flesta varken eller skulle jag vilja säga.) Och speciellt spännande den tid på året det var olagligt.

25 november 2010, 11:49
av wildarms

Lite sent kanske, men vill flika in "Det är tätt mellan given när fan spelar kort med sig själv"
Det ligger bra på tungan och en fröjd för öronen, imho :)
(in my honest opinion)

25 november 2010, 12:29
av mikel

En till. "Det är aldrig för sent att återväcka en diskussion som inte är låst" (inte hyperkul kanske men jag kom på den nu ;)

Wildarms: nyfiken, hur tolkar du ditt citat?

25 november 2010, 16:41
av wildarms

hehe, den där var riktigt bra :)

"Tätt mellan given när fan spelar kort med sig själv"
jag tolkar det som så att man t.ex sysslar många saker / har fler bollar i luften, kort och gott, finns säkert fler definitioner, om det ens finns någon definitiv definition! :)

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4, 5, 6 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!