Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

Roliga ordspråk/ordstäv/uttryck

Jag gillar att samla på ordspråk och uttryck, inte så att jag skriver ner dem, men jag njuter av att höra sådana som jag inte hört förut.

Har ni några på lager som ni vill dela med er av? Gamla eller nya spelar ingen roll. Det är kul oavsett.

Skrivet av smeghead
17 januari 2010, 09:33

17 februari 2010, 17:33
av Ettan

Min son Daniel har fixat ett alldeles nytt uttryck. "Att göra en Daniel" Det betyder att man smyger iväg utan att tala om för någon vart man tar vägen. Sedan ringer man inte och inte heller svarar man i telefon. Efter en varierad tid dyker man upp igen alldeles oförstående och undrar varför alla andra är skitsura.

17 februari 2010, 21:48
av nikezzz

Jag som tycker att ha inte alla hästar i stallet är klar- trots att jag avskyr hästar...kanske därför. Ett stall utan hästar är ju inte - just ett stall. = Inte ha ha alla nervceller på plats?
Vad jag undrar är över ordspråket; "Att tala är silver, att tiga är guld"- hur dumt och missplacerat är inte det? Det är inte roligt- det är urknäppt; varför? Någon fundering?

18 februari 2010, 18:37
av Ettan

nikezzz skrev:Vad jag undrar är över ordspråket; "Att tala är silver, att tiga är guld"- hur dumt och missplacerat är inte det? Det är inte roligt- det är urknäppt; varför? Någon fundering?

Det tyder jag som att man inte ska prata skit om folk.

18 februari 2010, 19:38
av smeghead

nikezzz skrev:"Att tala är silver, att tiga är guld"- hur dumt och missplacerat är inte det?

Och jag tolkar det som att man inte ska prata i onödan, dvs man ha något vettigt att säga och inte pladdra på.

19 februari 2010, 21:02
av Ettan

Igår hörde jag ett uttryck jag aldrig hört förut. Var på lotteri och en och samma gubbe vann gång efter gång. Hans fru som satt bredvid mig sa: "Han har trampat i hästskiten" Det skulle alltså betyda att ha tur. Har nån hört den förut?

20 februari 2010, 10:27
av avig

Jag förstår dig bäst när du tiger!

23 februari 2010, 23:55
av wwolf

nikezzz skrev:Vad jag undrar är över ordspråket; "Att tala är silver, att tiga är guld"- hur dumt och missplacerat är inte det? Det är inte roligt- det är urknäppt; varför? Någon fundering?

Att hosta är brons...

24 februari 2010, 09:49
av smeghead

wwolf skrev:Att hosta är brons...

Att hosta är slem.

24 februari 2010, 15:42
av shinjitsu

"Better remain silent and be thought a fool, than to open your mouth and remove all doubt."
En jag alltid har haft någon slags förkärlek för; den engelska versionen av "att tala är silver och tiga är guld", inte sant?

- En del av mors små sayings: -
"Morgonstund har guld i mun."
"Peppar, peppar, ta i trä." (Säger hon ofta för att förebygga olycka då hon eventuellt har ljugit/sagt fel.)
"Missförstå mig rätt!"
"Håll tungan rätt i mun."
"Tala ur skägget!"
"Bränt barn skyr elden."

- Pappa: -
"Livet är orättvist." (Mycket populär motreplik på någon av barnens gnällanden.)
"Det är tanken som räknas."
"Kärlek i alla celler!"

- Annat: -
"Borta bra men hemma bäst."
"I mörkret är alla katter svarta."
"Lika barn leka bäst."

24 februari 2010, 22:01
av Ettan

Man kan verkligen gräma ihjäl sig för att man inte skrivit ner alla ordspråk och gåtor som ens äldre släktingar berättade när man var liten. Här kommer lite exempel, här är en jag minns:
Jag har sex ben, två huvuden, två armar och bara en svans. Vem är jag? Jo, en ryttare på en häst.

Här kommer en till som jag inte minns riktigt.

Det kom en mörk man till mig i mörkret.
(sedan följer hur närgången denna man är, hur jag försöker vifta bort honom och nobba honom på alla vis)
Slutmeningen är i alla fall denna:
Men han gav sig inte förrän han fick in den långe. Vem var den mörke mannen? Jo en mygga.

Kanske någon här på Argus kan denna gåtan?

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4, 5, 6 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 2 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan