Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

Bunden poesi vs obunden poesi

Inspirerad av vad erik skrivit i denna diskussion tänkte jag starta en egen diskussion i ämnet.

Bunden form: poesi där man räknar varje stavelse, där poesin har en viss takt och ofta rim.

Obunden poesi: finns inga regler alls.

Vad skriver ni helst? Läser? Vilka fördelar och nackdelar finns med att ägna sig åt det ena eller andra?

Skrivet av mikel
29 augusti 2009, 21:53

30 oktober 2009, 20:33
av mikel

Fast jag tror många kan tänka så Hamlet! Att det måste vara svårt, svårtillgängligt, eller vad som helst. Tycker det är lite synd.. för så är det ju inte.

5 november 2009, 10:43
av mille

Fri i det bundna

Som pianisten varje dag spelar sina skalor, etyder, sonater osv för att hålla själ och fingrar i form, skriver jag.
Att skriva i bunden form, om så bara för träning, är ett äventyr. När man har ramarna, kan man experimentera med ämne, ordval, intrikata flätningar - och tänja gränserna om än aldrig så lite.
Kombinationen medvetenhet, stränghet och finurlighet, nyslipade verktyg.

Frihet på eget ansvar
Det obunda, där man själv bestämmer reglerna. Jag själv föredrar det sparsmakade framför det entusiastiskt eller upprört flödande. En smaksak.
Till slut får också obundenheten en avläsbar form. En struktur.
Ett ansvar gentemot dikten: att ge ämnet den kongeniala formen.

5 november 2009, 21:10
av mikel

mille skrev:Det obunda, där man själv bestämmer reglerna. Jag själv föredrar det sparsmakade framför det entusiastiskt eller upprört flödande. En smaksak.
Till slut får också obundenheten en avläsbar form. En struktur.
Ett ansvar gentemot dikten: att ge ämnet den kongeniala formen.

Tror man märker detta om man håller på mycket med den fria poesin, att den i många fall faktiskt också kan ses som bunden, men då bunden på helt andra premisser. Saken är väl kanske mest den att man i många fall inte ens märker den strukturen själv? Att den i många fall kommer automatiskt?

10 november 2009, 17:24
av annacarin

Jag skriver utifrån det jag känner för dagen. Ibland fritt och ibland bundet.
Båda sätten att skriva är svåra men ibland så lyckas man...

13 november 2009, 12:53
av mikel

annacarin skrev:Jag skriver utifrån det jag känner för dagen. Ibland fritt och ibland bundet.
Båda sätten att skriva är svåra men ibland så lyckas man...

Så sant. Det handlar väl också om hur mycket man ägnar sig åt något, ju mer man håller på med till exempel bunden poesi desto lättare kommer man in i hur man gör för att bygga upp en sådan dikt.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 2 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!