Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

Förskräckliga klich�uttryck

Det här är en tråd där ni kan vräka ut er vrede mot fraser och uttryck som irriterar er.

Min nuvarande mest hatade fras;
"En cigg i mungipan." Ingen röker längre. Ingen har en cigg "i mungipan." Vad är förresten en mungipa för något? Du kan inte tala om det för mig, och ändå insisterar du på att om någon röker i din menlösa novell så har de nödvändigtvis rökdonet "i mungipan." Det finns inte en fiktiv nikotinist som inte stoppar "ciggen" i "mungipan." SLUTA.

Skrivet av disco
15 augusti 2007, 11:44

23 augusti 2007, 22:28
av tinaq

[quote="smeghead"] Jag är iof inte heller rökare men en pipa kan man väl ha i mungipan?[/quote]

hhmmm... undvika klich�er... kanske man kan sätta pipan i mungigan - det vore ett nytt uttryck..
usch, så dumt - f�låt, jag är övertrött =)

15 september 2007, 09:46
av wwolf

"Skratta hela vägen till banken"... som dessutom är en förvrängning av det ursprungliga, mycket meningsfullare "gråta hela vägen till banken"...

15 september 2007, 15:36
av icecold_angel

[quote="smeghead"] Jag är iof inte heller rökare men en pipa kan man väl ha i mungipan?[/quote]

Eller så säger man bara:

"Han hade cigaretten mellan läpparna"

Är det så svårt?

16 september 2007, 07:08
av smeghead

Jag skulle nog hellre säga han hade en cigarett i munnen.

Men vad jag förstår av "cigarett i mungipan" så är det väl mycket ett symbolspråk som visar på personens inre egenskaper - han är kanske hänsynslös, lite loj, tuff, osv..

5 november 2007, 22:33
av nitedrive

Jobbannonser är en guldgruva för klyschor.Kolla i valfri jobb-bilaga i valfri dagstidning.

6 november 2007, 00:36
av disco

"missförstå mig rätt nu"
jag använder den här själv, och den är SÅ. FEL.

6 november 2007, 09:19
av ewerhof

Ja, så ser jag det också. Det flyttar en genast till kioskdeckarnas värld ellet gamla svart/vita filmer.
Var sak har sin tid och plats. I en nutida text blir den fel....om inte en karaktär i texten ska placeras i ovan nämnda exempel.

8 juli 2011, 16:49
av disco

"en ursäkt vore på sin plats"

"där trampade jag visst på en öm tå"

uuuurgh, som naglar mot svarta tavlan. båda två kan förresten med fördel även gå in på "deprimerande fraser"

8 juli 2011, 20:38
av jacob

"det är synd att inte klaga" är en riktigt billig klyscha - som jag använder mej av ganska ofta...
/J

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!