Alla diskussionsrum Fritt fram

Språkpoliser?

Tjoho!
Någon annan språkpolis som har lust att diskutera vad ni blir irriterade på titt som tätt? Vi kanske kan lära varandra någonting?

T.ex. är det ju så otroligt många som säger/skriver data när det ska vara dator. I tidningar och överallt, och till komvux kan man söka "datakurser"! (Det finns dessutom några som kallar sig för "dataspelsbranschen", de om några borde ju veta att det är fel.)
Såg en som förklarade dessa datakurser med att dator är maskinen och programvaran är data. Men visst är det också fel? Visst är det väl ändå informationen som benämns data? Rätta mig om jag har fel.

Och jag har MYCKET mer jag kan dra upp, om någon är på! :)

Skrivet av barbazooia
26 juni 2012, 17:03

30 juni 2012, 03:29
av mikel

Jag skulle nog säga att data är den obehandlade osorterade informationen i datorn. På sätt och vis inte så fel med den förklaringen då i mina öron.
Själv stör jag mig inte så mycket.. så länge man förstår vad det handlar om bara så är det väl ok. Fast det klart handlar det om publicerade seriösa texter så stör jag mig på det mesta. :)

10 juli 2012, 08:14
av wwolf

Jag stör mig något (men inte jättemycket) på dem som säger centrumi plural. Själv säger jag ett centrum, flera centra. Men jag kanske är i minoritet. Jag säger också ett museum, flera museer. Men jag hör folk säga: "Vi har varit på tre museum idag". Inte något jätteproblem som sagt, men lite irriterande.

17 juli 2012, 10:20
av Katta

En liten petitess, men det verkar som om vi befinner oss i en tid, där det inte längre är självklart att kunna skilja på "de" och "dem". Jag blir alltid lite störd när jag ser något i stil med "Vilken tur dem har!"
Precis som det nuförtiden är accepterat att skriva mej och dej, skulle de som inte riktigt vet kunna börja använda "dom" istället. Problemet löst? :)

13 augusti 2012, 09:54
av bertha

Jag håller med Katta mycket, bortsett från att det verkligen inte är nån petitess! Mig stör det något enormt med dessa "dem" som folk klämmer in hur som helst, även proffs! Jag är som ett frågetecken; hur kan man plötsligt komma på något så dumt? Vad jag sett har det blivit rena *epedemin bara på kanske eller år eller så.

* Det kunde jag inte stava fast jag är så kaxig. Tack för rättstavningsprogram! :-) (Stavas det verkligen sådär?)

24 augusti 2012, 15:00
av givemeLove

jag skriver dej och mej för att det är roligt att mjuka upp skrivspråket ibland, fast jag tycker att man ska lära ut det så rätt det går...

bland dem som förstår gör man sig förstådd och det är då en konst, man kan ju också skriva maj och daj eller mei, bejing istället för king

minns när vi skojade och sa kink edvard inte king edward, med kiknande skratt

14 september 2012, 22:09
av jacob

Jag tycker också att det är fruktansvärt irriterande med felhanteringen av "de" och "dem". Men den är ju inte så konstig som det verkar. Båda orden säges ju "dom" i talspråk. Har man då inte lärt sej grammatik och dessutom tror att man inte får skriva "dom" så är det ganska naturligt att man istället stavar "dom" som "dem". Detta tyder på en onödig osäkerhet. Det är ju (som skrivet ovan) bättre då att helt enkelt skriva "dom" om man inte vet skillnaden mellan "de" och "dem".

Jag tillhör dem som hoppas på en stavningsreform för att övergå till "mej", "dej" och "sej". Dessa stavningar var rätt vanliga på sextiotalet, även i romaner, men tycks sedan ha fått träda tillbaka. Men vi, dess kämpar, ger oss inte!

/J

20 september 2012, 11:14
av bertha

Visst, du förklarar nog bakgrunden helt rätt, jacob. Men varför kom det plötsligt så mycket felaktiga "dem" även bland proffs? Jag måste ju börja ge mig på proffsen innan det blir en riktig katastrof! :-O

12 oktober 2012, 20:50
av irislilja

barbazooia skrev:Och jag har MYCKET mer jag kan dra upp, om någon är på!

Jag har också märkt en del språkliga förändringar som jag tänker på hela tiden. När jag var barn och ung fick man inte säga/skriva räddare, räddast det skulle heta mer rädd, mest rädd. Det finns många ord som man förr komparerade med mer och mest som nu sägs/skriv regelbundet. Fast jag kanske har fel?

29 oktober 2012, 09:51
av dilettant

Jag har inga problem med att man böjer och komparerar som man tycker passar texten. Däremot stör jag mig på den skrivlättja som renderar syftningsfel eller felanvända ord etc. Hade en bekant en gång som sa att han var depraverad när han var deprimerad.

Men som sagt, har man ett syfte med det man skriver är det ok.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer smeghead, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!