Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Tävlingar

NY ARGUSTÄVLING
- kommentera och vinn bok!

I samarbete med Kristina Murray Brodin, startar vi på Argus nu en helt ny tävling! Tre vinnare utses som har skrivit bra kommentarer till andras texter här på Argus, och ytterligare två vinnare blir de som vid tävlingstidens slut toppar kommenterartopplistan och skrivit godkända* kommentarer.

Alla vinnare får varsitt exemplar av boken "Tyranno" hemskickad till sig. Läs mer om boken och köp den här! Tävlingsdatum är 1:a december till och med 31 december 2008. Vinnarna utses enhälligt av mig Mikael Eriksson, Tyranno och det kommer att finnas ett system där man inte ser vem som skrivit en kommentar, för att garantera opartiskhet.

Kommenterandet är en livsviktig funktion här på Argus! Att vi ger varandra reaktioner på det som skrivits så att det kan uppmuntras och utvecklas. Tävlingen är förstås inte på liv och död, men ska förhoppningsvis fungera som en liten motor till att kommentera ännu mer.

* Observera att man måste vara bland de 50 senaste kommenterarna för att inte halka ur listan. Dessutom kommer bara riktiga kommentarer att godkännas. Med detta menas att man inte bara får skriva "bra!" eller "fin text!" för att vinna en bok. Även denna bedömning görs av mig Mikael Eriksson.

Lycka till med kommenterandet!

För att kommentera måste man vara medlem - bli medlem här!
(det är gratis och tar under en minut)

Skrivet av mikel
1 december 2008, 02:28

1 december 2008, 16:37
av mikel

Trettio sidvisningar men ingen kommentar, till en kommentar-tävling?! ;) Ni får ju gärna säga vad ni tycker och tror om denna tävling förstås! Ska snart ordna så att den syns lite tydligare..

1 december 2008, 18:18
av sagoro

Låter helt klart intressant. Men, liksom, hur går det till lite mer precist? Är det bara att kommentera på som vanligt och se vad som händer?

1 december 2008, 18:40
av mikel

sagoro skrev:Låter helt klart intressant. Men, liksom, hur går det till lite mer precist? Är det bara att kommentera på som vanligt och se vad som händer?

Joo - precis så är det!

1 december 2008, 18:54
av bebbe

Ja vad man tycker om det här...vet inte, dubbelt.
Känns konstigt i att tävla i att kommentera.
Kan bli krystat.
samtidigt som jag tycker det är viktigt att kommenterandet förs upp i ljuset och kommer på tal.

Själv har jag inte varit mycket på Argus och kommenterat mycket på sistone men har förutsatt mig att aktivera mig mer här nu när mörkret faller på och andra intressen ligger i bida. Innan kommentera jag mycket vilket man ser på totallistan och tycker kommenterandet är oerhört viktigt. Det skrevs ju lite om det i bloggen. På sistone tycker jag kommenterandet verkar var snålt här. Synd tycker jag, då kommenterandet gör Argus levande.

Alla vill till himmelen men ingen vill dö??
Alla vill ha kommentarer men ingen vill ge??
(Förutom några trogna som bär allt)

Av att kommentera lär man sig både aktivitet i textläsande samt utveckla sitt eget språk. Mycket givande. Kommenterandet kan vara mycket tycker jag. Ibland seriöst, analytiskt, tolkande, kompletterande, kritiserande mm.
Ibland skojande, glimten i ögat spinna vidare på vers eller tema och ibland bara "Fint". Helt okey. Ibland känner jag bara "fint" med hjärtat, ibland hittar jag inga andra ord än "Fint" ibland täcker "Fint" allt.
jag tycker man ska vara fri att kommentera hur, när och på vilket sätt man vill men jag tycker att "snåla" kan man hålla sig till att vara i Småland och inte på Argus. (Tina, ligger Tingsryd i Småland??)

Ja tävla i det kanske. Skit samma huvudsaken kommenterandet kommer igång. Det lyfter sajten.
Senast redigerad av bebbe 1 december 2008, 19:24, redigerad totalt 1 gång.

1 december 2008, 19:24
av aurora

Tävling.. javisst! Jag är ju en sån som kommenterat mycket hela tiden och jag fortsätter som förr - oavsett tävling eller inte. Hoppas att det sporrar många att kommentera och ge respons. Det är både roligt, uppmuntrande och lärorikt med andras syn på det man skriver. I slutändan gör man som man vill men små råd är alltid kul att få.

1 december 2008, 20:11
av sagoro

bebbe skrev:Av att kommentera lär man sig både aktivitet i textläsande samt utveckla sitt eget språk. Mycket givande. Kommenterandet kan vara mycket tycker jag. Ibland seriöst, analytiskt, tolkande, kompletterande, kritiserande mm.

Precis! I Svenska C som jag börjat läsa nu har vi inrättat "responsgrupper", därför är det här ett ypperligt tillfälle att träna på just respons tycker jag.
Och vem tycker inte om att få lite respons nu och då?

2 december 2008, 14:20
av mikel

bebbe skrev:Ibland skojande, glimten i ögat spinna vidare på vers eller tema och ibland bara "Fint". Helt okey. Ibland känner jag bara "fint" med hjärtat, ibland hittar jag inga andra ord än "Fint" ibland täcker "Fint" allt.

Håller helt med! Det jag skrev om att inte bara skriva "bra" var mest för att inte få någon som tror att man kan skriva "bra" till tusen texter för att vinna en bok. Så är det ju inte.
Och absolut att detta inte ska ses som krav eller något åt det hållet. Bara en kul tävling för att främja och lyfta fram kommenterandet!

2 december 2008, 19:40
av tinaq

bebbe skrev:
jag tycker man ska vara fri att kommentera hur, när och på vilket sätt man vill men jag tycker att "snåla" kan man hålla sig till att vara i Småland och inte på Argus. (Tina, ligger Tingsryd i Småland??)

Japp - jag bor i Småland :)
Fast - jag tycker inte jag brukar vara snål på kommentarer...
Och inte tror jag att jag ens med bästa vilja i världen skulle kunna hinna med att kommentera mer än innan heller, tävling eller ej. Så jag känner inte att en tävling påverkar mitt sätt att kommentera. Jag gör inte det för att vinna, utan för att visa att/hur jag reagerat på det jag läst! Och jag gör det så mycket jag kan, även om jag ändå inte hinner kommentera allt - bland annat för att jag själv vet att jag uppskattar kommentarer, och jag tror att man får mer respons om man själv ger respons! Och många är det också som i svar till mig uttrycker att de uppskattar att få kommentarer - det är vinst nog för mig :)

Men visst är det bra om det blir fler som kommenterar på detta vis, och så blir det ju kanske ett extralyft för boken också på detta sätt!

14 december 2008, 23:17
av bebbe

Jaha!
Så försvann jag bara och alla mina kommentarer pyts väck.
Nu står jag bara på 12, de jag skrivit idag. Jaha det här blir nog en rättvis tävling. Hrmf.
Alla mina 512 andra är borta. Ja ca hundra i alla fall.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2 » Moderatorer smeghead, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan