Alla diskussionsrum Allt om skrivandet Tävlingar

NANOWRIMO08

skriv en kortroman i november, vem är på?

http://www.nanowrimo.org

(jag har försökt göra det sedan 2003 men ofrånkomligen misslyckats, men THIS IS THE YEAR)

Tips från Mikel: håll koll på statistiken med hjälp av denna funktion från Argus!

Skrivet av disco
15 oktober 2008, 00:24

15 oktober 2008, 00:25
av disco

första november till trettionde november, målet är femtiotusen ord, läs på & bestäm er, kul om vi är ett par stycken som försöker iaf

15 oktober 2008, 02:17
av mikel

Det hade varit otroligt kul. Men.. detdär med tiden. Fast 30 dagar är 480 vakna timmar och alltså 28800 minuter. Det räcker alltså med att skriva mindre än två ord i minuten så lyckas man..!

15 oktober 2008, 13:21
av disco

bra mattelärare i borås ser jag

vilket språk ska jag använda för min roman? jag tänker rätoromanska.

15 oktober 2008, 18:42
av jacob

Dendär tävlingen verkar fokusera på två saker: kvantitet och tidspress. Dessa är mycket högt upp på listan över saker som jag försöker eliminera ur mitt liv.
Detta skriver jag inte för att strö smolk i någons bägare, utan bara för att förklara varför jag inte kommer vara med.
Jag är säker på att det finns de som ser utmaningen och roas av den.

En fråga till de som eventuellt varit med (eller bara försökt) tidigare: Har det som skrivits under dylika former blivit bra, eller gör man det bara för övningen att tvinga sej själv att skriva?

/J, nyfiken

15 oktober 2008, 18:46
av mikel

Bara allmänt; många saker jag skrivit under tidspress har blivit väldigt bra. Jag funkar så.

Då har jag å andra sidan aldrig behövt skriva något så långt.

Själv tror jag det är jättebra, om man har ganska mycket tid och vet med sig att det ligger en berättelse/roman i hjärnan och gror och väntar på att få komma ut.
Som alla sparkar i archlet. Bra.

Och ja! Matematikutlärningen låg på topp i Borås! :)

16 oktober 2008, 04:46
av rock

jag är ohyggligt mycket på. jag tar dessutom tillfället i akt och öser äcklande beröm över disco, som vet hur man skriver (och rodna för helvete inte - ta det som en man, eller dylikt).

16 oktober 2008, 09:28
av disco

tack herr rock!

(jag har bestämt mig nu, det blir swahili. swahili är just jämnt vad det blir.)

16 oktober 2008, 13:42
av jacob

[quote="mikel"] Som alla sparkar i archlet. Bra.[/quote]

Jo, nyttan av sprakar i ändalykten är något som jag känner blott allt för väl till. Därför är jag trots allt lite nyfiken.

Jag har ett projekt som kanske skulle kunna funka...

Om ni (vi?) är några som är med, så starta gärna en forumstråd som funkar som en sorts blogg, där deltagare kan rapportera hur det går under den hektiska månaden.
/J

16 oktober 2008, 14:17
av disco

jo poängen med nanowrimo är ju att det skapar en artificiell kravsituation där man MÅSTE skriva, dagligen. de skriver själva i introduktionen att "du kommer att skriva väldigt mycket skräp", men det är inte riktigt slutresultatet som är poängen, det är att öva upp den där disciplinen och tekniken och verkligen komma till en punkt där man avsätter tid varje dag för att skriva seriöst. sen så kommer man ju ha en avslutad roman mot slutet (om man lyckas med sin föresats alltså) och det är ju inte direkt det sämsta.

jag tror att långt gången förhandsplanering är tillåten och uppmuntrad, men att redan påbörjade dokument ses som fusk. men här har vi ju råd att vara rätt liberala.

jag börjar den officiella argus-nanowrimo08-bloggtråden kring midnatt den första november när jag själv kör igång.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3, 4, 5 ... 10 » Moderatorer smeghead, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan