Alla diskussionsrum Om Argus punkt nu Skrivarblogg

Nobelpriset i litteratur 2010

Nu är det alltså avgjort, litteraturvärldens alla blickar riktas mot Sverige och mot en enda författare eller poet i hela världen, som kommer att få mottaga det mest prestigefulla pris som finns.

Vinnaren i år heter Mario Vargas Llosa! Motiveringen lyder ”för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag”.

Någon som läst något om vinnaren? Hört talas om honom? Tycker valet var bra eller dåligt, eller kanske har en egen favorit?

Skrivet av mikel
6 oktober 2010, 11:28

8 oktober 2010, 14:49
av mikel

Huvudinlägget uppdaterat! Själv hade jag inte så särskilt god koll på vem Vargas Llosa var innan detta, men vi hade faktiskt en diskussion från 2005 där även Vargas Llosa fanns med!
viewtopic.php?f=3&t=1744

Kul att se att flertalet av de som nämns där faktiskt har fått priset.

9 oktober 2010, 18:27
av Penetrius

För en gång skull har jag inga som helst invändningar mot årets nobelpristagare i litteratur. En man med både samhällsengagemang och sensualism.
En man med spänvidd över både politik och erotik - med andra ord livet.

15 oktober 2010, 04:15
av Penetrius

Det som är något mer kontroversiellt med karln är - hörde jag på något kulturprogram att han är med i en höger organisation där även J Buch är med och att denna organisation har en del obskyra saker på sin agenda.
Han betraktas också av många som en förrädare av vissa vänsterideal som han med tiden helt frångått.
Lustigt med en litteraturpristagare som så få känner till.

18 oktober 2010, 23:14
av mikel

Jag tycker framför allt absolut att Nobelpriset i litteratur inte ska delas ut på politiska grunder över huvudtaget.

18 oktober 2010, 23:52
av Penetrius

Jasså - ja då får väl författarna låta bli att ägna sej åt politik då - över huvud taget.
Men säg den författare som inte fått Nobelpriset av politiska skäl?

En fråga blir ju - Vilka kriterier ska vara utslagsgivande om det inte ska vara livet där politiken är ett omistlig och närvarande måste.

19 oktober 2010, 00:00
av jacob

Enig med Mikael. Enkom på litterär kvalitet.

Och speciellt okänd kan man ju inte påstå att MVL är. Eller för att citera Wikipedia: "De flesta av Vargas Llosas verk har översatts till flera språk [minst 15 till svenska; min kommentar] och nått betydande internationell framgång." Till och med jag hade hört talas om honom och det hör till ovanligheterna när det gäller Nobelpristagare.
/J

19 oktober 2010, 00:05
av jacob

För att svara direkt på din fråga (och riskera att upprepa mej):
Penetrius skrev:Vilka kriterier ska vara utslagsgivande om det inte ska vara livet där politiken är ett omistlig och närvarande måste.

Den litterära kvaliteten. Förmågan och skickligheten att berätta, om du vill.
/J

19 oktober 2010, 02:47
av Penetrius

Ännu en sak att träta om :-)

jacob skrev:Den litterära kvaliteten.

Själv är jag av den uppfattningen att de litterära kvaliteterna bör vara underställda innehållet av vikt för människan.

Jag tror dessutom att ingenjören Alfred Nobel skulle ha högre ambitioner även i dag än att belöna goda sagoberättare före utvecklingen av människan som idé (politik) och genom det tryckta ordet lära av det förgångna för verkan i nuet till gagn för en bättre morgondag.

Som jag ser det är det orsaken till att Nobelpriset i litteratur inte kommer att delas ut till en fantasy eller skräckförfattare om än aldrig så litterärt välskriven.

Upprepar - det bör vara innehållets reella värde för mänsklighetens utveckling som ska räknas.

Ensidigt litterära alster kan för all del honoreras i typ novelltävling eller nått - herrarna måste komma ihåg att Nobelpriset är inte vilket pris som helst.

19 oktober 2010, 02:53
av Penetrius

För övrigt noterar jag att redigerafunktionen är försvunnen.

Det sak stå - Alfred Nobel skulle ha högre ambitioner även i dag än att belöna tekniskt sett goda sagoberättare före författare som arbetar med utvecklingen av människan som idé (politik) osv.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3 » Moderator mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 1 gäst

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!