Alla diskussionsrum Fritt fram

Hej alla!

Behöver just nu lite tips för att komma vidare i en bok som jag skriver, som jag mer eller mindre kört fast med.
Boken handlar om en ung tjej som nyss flyttat till en stad tillsammans med sin familj. Hennes gammelfaster var mycket rik, och nu har de ärvt huset. det är mitt i sommaren, äppelträden blommar och ekarna har vackra blad...
Men hur kommer jag då vidare härifrån?
Och har ni något tips om hur jag kan göra om jag kör fast i författandet helt allmänt?
Skrivet av Skrivare
6 maj 2012, 17:53

7 maj 2012, 05:29
av Penetrius

Börja med att göra dej en föreställning om varför du vill skriva din berättelse.
Är det för din egen skull, bara för att du tycker det är roligt att skriva eller att du tänker dej att du verkligen har något att berätta som andra skulle vara intresserad av att ta del av.
Pricka sedan in på en karta var din historia utspelar sej - gör en karta över de geografiska förhållandena där huset ligger och de miljöer där flickan rör sej, möter nya människor, går i ny skola etc.

Har du väl kommit så långt så börjar nog berättelsen skriva sej själv - om inte så är det kanhända dags att hitta en annan ide.

9 maj 2012, 12:22
av miressa

Kasta in någonting oväntat för att lära känna dina karaktärer. Se hur de beter sig.

9 maj 2012, 12:22
av miressa

Kasta in någonting oväntat för att lära känna dina karaktärer. Se hur de beter sig.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer smeghead, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!