Alla diskussionsrum Allt om skrivandet

Skrivtorka....

Det har säkert diskuterats förr, men det går nog bra igen och jag hittar i vart fall inte nu. Torkan, den när man känner att man bara faktiskt inte kan skriva längre.. vad gör ni då?? Någon som har något tips att bjuda på?
Skrivet av villamessa
22 februari 2012, 22:47

22 februari 2012, 23:06
av rutrot

villamessa skrev: Någon som har något tips att bjuda på

Kanske inte så bra tips men man kan gå ut och titta på människor
Åka buss eller promenera, iakta sin omgivning så kanske någon idè kan komma. Man kanske kan använda sitt eget liv. Har själv tänkt att jag skulle ta ur mitt eget liv blanda det med det jag hört berättas, göra en kompott och skriva ner det. Men det blir aldrig av så torkan fortsätter.

22 februari 2012, 23:19
av villamessa

Kanske du har för höga ambitioner rutrot? Låter så mycket när man säger att man ska skriva ner sitt eget liv.. eller kanske bara satsa på att skriva en liten liten del man vill skriva? I övrigt bra tips!

23 februari 2012, 10:33
av Hajpo

Hörde att skrivtorka hade med självförtroende att göra, att författare som fått stora priser sedan tappade bort sitt flöde. Vi andra som inte fåt stora priser då? Julia Cameron föreslår "morgonsidor", så finns det ju handböcker om skrivandet med massor av övningar...

4 mars 2012, 22:51
av rutrot

Hajpo skrev: så finns det ju handböcker om skrivandet med massor av övningar...

Jag känner det som att det inte är "hur" man skall skriva utan "vad" man skall skriva, då hjälper det väl inte med handböcker? Bara undrar...
Eller har jag missförstått?

17 april 2012, 14:25
av ElofO

Kanske är det självtilliten å inspirationen, å alla sätt att främja dem är bra. Då också handböcker och "hur jag gjorde" - bara det inte blir för påklistrat positivt :-)

21 april 2012, 19:48
av gelland

Om man absolut inte har något att skriva om, kan man göra det till en lek att hitta på något så att man kommer igång. Till exempel slå upp fem ord i en ordbok och sedan försöka sätta ihop dem till något sammanhängande. Eller skriva en stafettberättelse och låta någon annan börja. Jag tror att det är viktigt att man inte tänker "det här mäste bli bra", som flera nämnt tidigare, utan att man försöker göra det för att det är roligt och för att man vet att man älskar det.

Logga in för att skriva!
Sida 1 av 1 Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan