? Invandrarpension ?

Hörde just på radion att invandrarna får 10.000 Skr per person. Inte för att jag missunnar någon en hygglig möjlighet att försörja sej - men varför får inte även fattigpensionärerna samma summa - eller varför får inte invandrarna exitensminimum som är den lägre gränsen för ersättning som många människor anses vara tillräckligt att överleva på i landet lätt och lagom?

Förväntar mej inte att en så här politiskt inkorekt tråd får några inlägg, men jag känner att frågorna är adekvata och pekar på antingen felakig information om vad pensionärer eller invandrare får att hushålla med per månad eller att det råder en fraperande orättvisa mellan tilldelningen mellan fattigpensionärer och invandrare - är det någon som vet ?
Senast redigerad av Penetrius 7 februari 2010, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Skrivet av Penetrius
1 februari 2010, 11:08

5 februari 2010, 11:27
av Penetrius

Invandrarpension

mikel skrev:Jag ska försöka hålla vad jag skrev och hålla mig härifrån.
Eventuella återfall emotses :-)
mikel skrev:Du har startat en diskussion som heter "Invandrarpension". Googla efter termen så ser du att den knappt finns, förutom här i denna diskussion och på flashback. Säger inte det dig någonting?

Rubriken valdes helt enkelt efter vad jag hört på radion - alltså något som jag upplevt som mindre troligt.

Märklig reation egentligen - att du inte intresserar dej för sakfrågan utan mer kring formen - mej spelar det egentligen ingen roll vad det heter, bara att folk oavsett var dom kommer ifrån behandlas rättvist - kanske för enkelt?

5 februari 2010, 11:31
av Penetrius

Äldreförsörjningsstöd

mohammedabbas skrev:chansar på "nej"

Bingo!
Kan det bero på att inte ens du ser någon bristande logik i resonemanget?
I så fall emotser jag gärna och med nöje en redogörelse för den - kan ju vara kul med lite friskt blod i diskusionen - möjligen även mindre enstavigt :-)

6 februari 2010, 03:12
av mikel

Äldreförsörjningsstöd

Då tycker jag att vi gör såhär: rubriken till denna diskussion ändras från helt felaktiga "Invandrarpension" till mer korrekta "Äldreförsörjningsstöd". Jag tror faktiskt nämligen att orden man väljer har en påverkan och de har en mycket central roll i denna diskussion. Det vi är oense om är ju huruvida det finns en pension som utgår enbart till invandrare. Den enda tillförlitliga källan, som bertha bidragit med, pekar klart och tydligt på att det inte är så.

(inom parentes, jo visst, det tas upp enstaka exempel där invandrare förekommer, men det är ungefär som att gå till en affär, hitta en jordgubbe och sedan påstå att allt i affären därför måste vara jordgubbar. Det håller inte.)

Det står ingenstans i dokumentet att bidraget bara skulle gälla invandrare. Gör man en enkel sökning i Google så torde det stå ännu mer klart att begreppet "Invandrarpension" är fullständigt oetablerat då det bara leder till träffar i denna diskussion och på flashback. Och nej, "det har jag hört på radio" räknas inte heller. Lite grundläggande källkritik. :)

6 februari 2010, 06:43
av Penetrius

?Invandrarpension?

mikel skrev:Då tycker jag att vi gör såhär: rubriken till denna diskussion ändras från helt felaktiga "Invandrarpension" till mer korrekta "Äldreförsörjningsstöd".

Nej det motsätter jag mej på det bestämdaste då tråden inte har så mycket med äldreförsörjningsstödet att göra som om det förekommer särskilda bidrag/stöd till äldre invandrare som inte kommer vanliga fattigpensionärer eller existensminimum berättigade till godo.
Däremot kan rubriken gärna kompletteras med frågetecken då ju huvudinlägget ifrågasätter om det verkligen föreligger sådana skillnader - då jag befarar att något sådant inverkar menligt på attityden till just invandrare.

I en nyutkommen bok "Jämlikhetsanden" av de två brittiska epidemiologerna Richard Wilkinson och Kate Pickett som med vetenskaplig tyngd driver tesen att det är den ekonomiska ojämlikheten som orsakar många samhällsproblem, ex. psykisk och fysisk ohälsa, missbruk, övervikt, taskig utbildning, kriminalitet, rädsla och bristande tillit människor emellan mm.
Problemen står i direkt relation till graden av ekonomisk ojämlikhet respektive jämlikhet innom ett land och i förlängningen globalt.

Dessa fenomen har jag länge pekat på, inte minst i debatter här på argus - visserligen finns det andra samverkande orsaker som religion och diverse kulturella yttringar - men jämlikhet och ojämlikhet i sej är så betydelsefull i sammanhanget att frågor av det slaget bör tas upp och debatteras samt att oegentligheter snarast bör rättas till - såvida man inte företräder de liberala respektive de nylibberala krafter som intagit scenen i allt högre grad på senare tid, men det gör ju inte jag.

8 februari 2010, 19:52
av Penetrius

?Invandrarpension?

Penetrius skrev:jämlikhet och ojämlikhet i sej är så betydelsefull i sammanhanget att frågor av det slaget bör tas upp och debatteras samt att oegentligheter snarast bör rättas til

Om ni bara viste vad folk håller inne med då det gäller sånna här frågor - man märker det först då man börjar röra om i grytan. Det verkar som om vi inte riktigt vill bli kallade för varken rasist eller antisemit och då håller vi helst tyst - fast vi är övertygade om att det vi fått bevittna är inte är rätt.
Som tillexempel den israelska millitärens bombning av civila med vit fosfor och det oproportionligt stora stöd som går till invandrade svenskar då de inföddas tilldelning är åt pipsvängen även då dom riskerar att hamna på gatan - ta de hemlösas sittuation - en sovsäck? Hur många av dom som var i behov av en sovsäck var utlandsfödda? Nix det är på tiden att folk i det lilla starkt hämmade landet sverige börjar behandla folk rättvist och människovärdigt och det oavsett varifrån dom kommer - hur fan kan man tillexempel utvisa en våldtagen gravid flicka till indien då de enda nära släktingar hon hade var en åldrig mamma och en syster som bor här? Utvisningen tillbaka till varifrån hom kom var tillbaka till de som våldtagit henne och till en framtid som hora eller stening?
Medan andra utifrånkommande får ställa hutlösa krav på hotell, boende och möblemang som soc får betala - kan inte förstå att det inte kan åstadkommas lite politisk enighet om rättvisa för alla - då skulle det knappast vara fog för någon rädsla för missnöjespartier...

8 februari 2010, 23:13
av mikel

?Invandrarpension?

Penetrius skrev:det oproportionligt stora stöd som går till invandrade svenskar

Källa?

8 februari 2010, 23:40
av Penetrius

?Invandrarpension?

mikel skrev:Källa?
Tyvär mikel så kan jag inte avslöja min källa i just detta fall, men du kan ju själv gå och prata med diverse soc ute i landet. Inte många vill torgföra sitt namn i dessa frågor just av den orsaken att hanteringen är lite känslig.
Du får tro mej eller själv göra lite research - ett problem som du i så fall kommer att behöva tackla är att socfolket har tystnadsplikt och vill inte figurera som källa då deras anställning då kommer att ifrågasättas.

9 februari 2010, 02:25
av mikel

?Invandrarpension?

Om det inte finns någon enda tillförlitlig källa så tycker jag verkligen att det ska framgå. Men okej. Det är bra med förtydliganden. Ungefär allt i denna diskussion saknar tillförlitlig källa. Du spekulerar bara.

Det enda som är tillförlitligt, är att det inte finns någonting som heter "invandrarpension". Termen figurerar i princip bara i denna diskussion, på Flashback och "på radio"...

9 februari 2010, 07:51
av Penetrius

?Invandrarpension?

mikel skrev:Det enda som är tillförlitligt, är att det inte finns någonting som heter "invandrarpension". Termen figurerar i princip bara i denna diskussion, på Flashback och "på radio"...
Ja - bra mikel:-) Och diskusionen här startades med att ifrågasätta om någon sådan verkligen tillämpades - och om så var fallet, om det verkligen var bra or attityd och rättvisesynpunkt.

Citerar mej//Förväntar mej inte att en så här politiskt inkorekt tråd får några inlägg, men jag känner att frågorna är adekvata och pekar på antingen felakig information om vad pensionärer eller invandrare får att hushålla med per månad eller att det råder en fraperande orättvisa mellan tilldelningen mellan fattigpensionärer och invandrare - är det någon som vet ?// slut c.

« sidan 1, 2, 3, 4 » Moderatorer smeghead, nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster

Stafettnovell
Webbdesigner.ME
Språkriktighetsboken
- 219kr!

Annas länkburkar för både små och stora
"Jag missade Woodstock" - läs om Bengt O Björklunds senaste bok!

Ur Åttio Hjärtan
Annonsformgivare
Zara Mohlin