mikel skrev:Då tycker jag att vi gör såhär: rubriken till denna diskussion ändras från helt felaktiga "Invandrarpension" till mer korrekta "Äldreförsörjningsstöd".
Nej det motsätter jag mej på det bestämdaste då tråden inte har så mycket med äldreförsörjningsstödet att göra som om det förekommer särskilda bidrag/stöd till äldre invandrare som inte kommer vanliga fattigpensionärer eller existensminimum berättigade till godo.
Däremot kan rubriken gärna kompletteras med frågetecken då ju huvudinlägget ifrågasätter om det verkligen föreligger sådana skillnader - då jag befarar att något sådant inverkar menligt på attityden till just invandrare.
I en nyutkommen bok "Jämlikhetsanden" av de två brittiska epidemiologerna Richard Wilkinson och Kate Pickett som med vetenskaplig tyngd driver tesen att det är den ekonomiska ojämlikheten som orsakar många samhällsproblem, ex. psykisk och fysisk ohälsa, missbruk, övervikt, taskig utbildning, kriminalitet, rädsla och bristande tillit människor emellan mm.
Problemen står i direkt relation till graden av ekonomisk ojämlikhet respektive jämlikhet innom ett land och i förlängningen globalt.
Dessa fenomen har jag länge pekat på, inte minst i debatter här på argus - visserligen finns det andra samverkande orsaker som religion och diverse kulturella yttringar - men jämlikhet och ojämlikhet i sej är så betydelsefull i sammanhanget att frågor av det slaget bör tas upp och debatteras samt att oegentligheter snarast bör rättas till - såvida man inte företräder de liberala respektive de nylibberala krafter som intagit scenen i allt högre grad på senare tid, men det gör ju inte jag.