Innehåller alla dikter ett " djup "?
Vad kännetecknar en dikt, vilket har ett " djup "?
De va väldigt vad du hakade upp dej på de där - Skulle vi inte gå vidare och försöka deffiniera vad djup egentligen stod för innom diktandet?mikel skrev:Och att haikun inte ska ha något djup, det är ingen subjektiv åsikt, i detta fall har du absolut och objektivt sett helt fel. Det finns inte i någon definition över huvudtaget.
nikezzz skrev:Hur gör man eg. när man citerar?
nikezzz skrev:Sen kan man ju bryta alla regler- men då har min sin "egen diktform".
mikel skrev:Menar du fortfarande att det i definitionen av vad en haiku är kan ingå att den ska sakna djup? Källhänvisning i så fall, tack :)
Ja deffinitivt, men hade det med djupet att göra? Då du tar upp "nonsensfenomenet" som en möjlig orsak till att bli berörd så menar jag att det kan beröra, men att det mer kan bero på att det skapar irritation över att folk spiller tid på sådant.mikel skrev:man behöver inte alltid hålla med en dikts budskap. Man kan bli upprörd och tycka att det är fel, men ändå tillskriva dikten just det att man blev berörd.
mikel skrev:Menar du fortfarande att det i definitionen av vad en haiku är kan ingå att den ska sakna djup? Källhänvisning i så fall, tack :)
Penetrius skrev:mikel skrev:Menar du fortfarande att det i definitionen av vad en haiku är kan ingå att den ska sakna djup? Källhänvisning i så fall, tack :)
Ärligt talat är det mej helt egalt
Penetrius skrev:Nej jag menar att det råder delade meningar om det mesta. Se bara här på argus :-)http://www.argus.nu/medlem.php?Aktion=Presentation&Medlem=thims&TextID=20100208
Penetrius skrev:Då du tar upp "nonsensfenomenet" som en möjlig orsak till att bli berörd så menar jag att det kan beröra, men att det mer kan bero på att det skapar irritation över att folk spiller tid på sådant.
Glöm nu inte mikel att jag i haikudiskusionen tog upp ett påstående i tråden för att få det belyst då det hade ett samband med huvudfrågan - du måste förstå att en diskusion har en viss kronologi och att ett inlägg ofta har med ett tidigare inlägg att göra - då tycker jag att det är helt fel att bita sej fast vid ett följdinlägga och hävda att det skulle vara debattörens absoluta ståndpunkt - nej du får nog försöka se helheten även om detaljerna också har sitt värde.mikel skrev:Okej. Du tar upp en sak, får det bevisat att du uppfattat saken fel, och då är hela frågan egal.
Penetrius skrev:mikel skrev:Menar du fortfarande att det i definitionen av vad en haiku är kan ingå att den ska sakna djup? Källhänvisning i så fall, tack :)
Ärligt talat är det mej helt egalt - särstilt med tanke på att det sällan är lönt att lägga sej i då de lärde tvista :-)
Hupp då ? Källhänvisning tack!mikel skrev:Men visst jag lämnar gärna frågan, så länge du Penetrius inte återvänder och skriver om det jag har sagt till något annat. :)
mikel skrev:Penetrius skrev:Nej jag menar att det råder delade meningar om det mesta. Se bara här på argus :-)http://www.argus.nu/medlem.php?Aktion=Presentation&Medlem=thims&TextID=20100208
Nu förstår jag inte alls. Eller har en kommentar tagits bort? På vilket sätt pekar den haikun mot att det finns delade meningar på Argus?
Jag tror att jag även har en viss egenskap att bli berörd även av en dålig dikt, dvs (en dikt jag uppfattar som dålig). Jag kan tillexempel se att budskapet är viktigt och förtjänar uppmärksamhet, men att diktarhanverket har en del övrigt att önska osv.mikel skrev:Är det en dålig dikt så berör den inte mig.
Här är ytterligare en uppfattning där vi inte är överens - jag anser som du vet att läsaren har just "tolkningsföreträde" - och nu hårddrar jag det lite då jag betraktar dej som läsare och i din fulla rätt att bilda dej din egen uppfattning om det du läser - precis som alla vi andra...mikel skrev:Men i och med att jag inte har något som helst tolkningsföreträde, kan jag ju enkelt bara släppa det och strunta i dikten över huvudtaget.
Penetrius skrev:Glöm nu inte mikel att jag i haikudiskusionen tog upp ett påstående i tråden för att få det belyst då det hade ett samband med huvudfrågan - du måste förstå att en diskusion har en viss kronologi och att ett inlägg ofta har med ett tidigare inlägg att göra - då tycker jag att det är helt fel att bita sej fast vid ett följdinlägga och hävda att det skulle vara debattörens absoluta ståndpunkt
Penetrius skrev:mikel skrev:Men visst jag lämnar gärna frågan, så länge du Penetrius inte återvänder och skriver om det jag har sagt till något annat. :)
Hupp då ? Källhänvisning tack!
Nu är du inne på fel spår och kronologi igen - ta en liten titt på vad du citerar - det blir lätt missvisande om du slumpmässigt väljer nåt och sedan diskuterar något helt annat.mikel skrev:Om du skriver att något är egalt så antar jag att det är din ståndpunkt.
mikel skrev:Det är bara att läsa tråden :) Detta inlägg syftar jag på, det är inte "min subjektiva uppfattning", det är fakta. Baserat på de länkar som jag har gett. Sedan uttalar sig folk förstås om det objektiva också.
som syftar på att som du säger citerar//Men visst jag lämnar gärna frågan, så länge du Penetrius inte återvänder och skriver om det jag har sagt till något annat. :)//slut c.mikel skrev:Penetrius skrev:mikel skrev:Men visst jag lämnar gärna frågan, så länge du Penetrius inte återvänder och skriver om det jag har sagt till något annat. :)
Hupp då ? Källhänvisning tack!
Nej just det :-) nu börjar du fatta galloppen. Jag menar alltså så som jag uttryckt att du som läsare rimligen måste ha rätt att tolka det du läser som du gör - något annat är ju inte rimligt. Sedan får du som läsare heta vad du gör och det gäller alltså ingen specifik läsare utan just läsare i allmänhet.mikel skrev:Det jag menade med tolkningsföreträde var att jag som person inte har något sådant. Eller såhär: andra personer har precis samma rättighet att tolka och det går inte att avgöra vem som har rätt/fel.
Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster