Alla diskussionsrum Lek- och skrivstugan

Sjuka smeknamn

Det finns många människor här på vår vackra (?) jord som har ett smeknamn. Några har riktigt fina smeknamn, andra inte.
I den här tråden samlar vi på de mindre fina.

Jag börjar:

När jag gick i lågstadiet fanns det en kille som alla kallade för Muttan. Vi var många som led med den killen.

Skrivet av hamlet
16 oktober 2009, 12:42

20 oktober 2009, 19:38
av Ettan

Heter Reidun. Det kunde jag inte säga när jag var liten utan sa Nun. Då fick jag heta det ett tag. Sedan hade jag dockor i alla format som jag rangordnade; stört till minst.Den allra minsta dockan var en pojkbebis så den fick heta Nunnegossen (i brist på fantasi)

I skolan och tonåren var det många dumma smeknamn:
Reidunsan, Dunsan, Dunet, Fjunet, Dunderfjun, Hejdun osv osv Kommer inte ihåg alla längre. Kärt barn har många namn. Bästa kompisen fick heta Tranan. Min sons kompis heter Våfflan. (Bara för att han tappade en våffla i golvet en gång)

Min granne hittar alltid på smeknamn till folk. Jag trodde först att det var för att hon inte kom ihåg vad folk egentligen heter. Så är det inte; Han med benet: En kille som råkade bryta benet en gång för ca sju år sen. Bankdirektörn: En som var bankdirektör innan han gick i pension för ca lika länge sen) Hebbe lelle: En kille som heter Ebbe. (efter TV-serien Albert & Herbert)

Här kommer mera: Den gamle mannen; En gubbe som är över 80 år, men ser ut som max 60. Lilletassen; Min yngsta son som numera är en vältränad kille med stora muskler. Han är större än både storebröder och föräldrar idag.

Nunnan: En liten fin dam som är mycket religiös och klär sig i nunneklänning och bär kors runt halsen.(det är bara bak hennes rygg)
Lilla ängeln: En liten söt tjej som alla män tycker är helsexig. Tyvärr är hon en riktig djävul som lurar både män och äldre folk på pengar. Nu ska hon in i fängelse för bedrägeri IGEN!

Ja det var vad jag kom på just nu. Kanske kommer mera!

20 oktober 2009, 23:58
av eerika

Ettan skrev:Reidunsan, Dunsan, Dunet, Fjunet, Dunderfjun, Hejdun osv osv Kommer inte ihåg alla längre. Kärt barn har många namn. Bästa kompisen fick heta Tranan. Min sons kompis heter Våfflan. (Bara för att han tappade en våffla i golvet en gång)

Hehe du är för söt gullefjun!

21 oktober 2009, 21:55
av Ettan

Ja hi hi idag kan jag förstå att detta med smeknamn handlar om kärlek. Jag gillar dig så mycket så nu kallar jag dig för det. För det passar mycket bättre än det namn du egentligen har.

22 oktober 2009, 16:45
av ida_holmquist

Mina närmaste kompisar kallas Kamelontfiskbullen och Lilla Stenen. Det finns faktiskt en andledning till båda, kan dra Kamelontfiskbullen eftersom det är ett namn vi faktiskt använder en hel del, även bland folk. Hon har egentligen ett trebokstäversnamn så det blir himla mycket längre. I vilket fall höll hon på och torterade ihjäl oss andra med att sjunga en jobbig visa som heter "En fiskebulle längtar efter havet" och är en sån där evighetssång. Var "kamelont"-delen kom in är jag däremot lite osäker på... Våra klasskompisar tyckte vi var helknäppa när vi använde det i skolan. De var inte tillräckligt flummiga för att förstå. En gång ville de kalla mig "Potatismyra" också utan någon som helst anledning, bara för att ha ett, men det fick aldrig något genomslag.

4 december 2009, 17:52
av Ettan

När vi var i Spanien när våra barn var små fick Patrik smeknamnet Patrichko och Daniel fick heta Danielo. Anders förstod de sig inte på. Motsvarigheten i södra Europa är Andreas. Nu är väl detta glömt men i många år kallade jag Patrik för Ichko. Men bara när jag var arg på honom.

13 april 2012, 01:03
av Majs

Att heta Rasmus och bli kallad Rasse då och då kanske inte är så kul alla gånger.
Själv kallades jag Stinkey av min bror, fast det är mest gulligt :)

14 april 2012, 23:38
av rutrot

Majs skrev:Att heta Rasmus och bli kallad Rasse

Känner en Rasmus som kallas för "Ralle" hur kul kan det vara på en skala

17 april 2012, 19:48
av Majs

haha, nej, det kanske inte heller är så kul nej

22 april 2012, 08:59
av givemeLove

jag tycker både kutte, putte, lonka och zvonka är lite väl sjuka
pidde också
och predde vilket får mig att tänka på medde, meddeelinarna

5 maj 2012, 21:49
av rutrot

Vad sägs om Balle. Det fanns en runristare som hette Balle.

Logga in för att skriva!
« sidan 1, 2, 3 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Inga registrerade användare och 0 gäster

Att skriva filmmanus. Praktisk handbok, inbunden, 276 sidor för 225kr!

Annas länkburkar för både små och stora
Misterhelper skriver texter inom filosofi, livsstil och psykologi, på engelska, att läsa gratis!

Ur Åttio Hjärtan